Mesto Banská Bystrica pripravilo medzinárodnú verejnú súťaž na poskytovanie služieb mestskej hromadnej dopravy (MHD) na 10 rokov zohľadňujúcu environmentálne ukazovatele. Predpokladaná hodnota zákazky podľa údajov zverejnených vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie je 97 190 967 eur bez dane z pridanej hodnoty.
Zákazka sa delí na časti, pričom predpokladaná hodnota služieb trolejbusovej dopravy je ocenená na 33 980 382 eur bez DPH a predpokladaná suma za autobusovú mestskú dopravu je 63 210 585 eur bez DPH. Služby majú byť poskytované víťazom súťaže od nadobudnutia účinnosti zmluvy, najskôr od 1. januára budúceho roka.
Zvýšenie atraktivity MHD
Ako agentúru SITA informovala Dominika Mojžišová z kancelárie primátora, samospráva kladie dôraz na zvýšenie atraktivity MHD a stanovuje podmienky idúce ruka v ruke so smart technológiami.
Banskobystrická samospráva oznámila v zmysle európskej legislatívy prípravy na vyhlásenie medzinárodného tendra zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy v roku 2019 v Úradnom vestníku Európskej únie.
Linky mestskej hromadnej dopravy v Prešove prešli na prázdninový režim
Po analýze, príprave podmienok verejného obstarávania a trhových konzultáciách, na ktorých diskutovali potenciálni uchádzači s odbornými útvarmi o možnostiach zatraktívnenia MHD, dnes bolo zverejnené zelené verejné obstarávanie na dopravcov autobusovej a trolejbusovej dopravy. Na predkladanie ponúk začala plynúť štandardná, zákonom stanovená 30-dňová lehota.
Plán udržateľnej mobility
„Pôvodným zámerom mesta bolo v čase vyhlásenia tendra mať k dispozícii už aj nový Plán udržateľnej mobility, súčasťou ktorého je Plán dopravnej obslužnosti. Vzhľadom k tomu, že sme museli opakovať verejné obstarávanie na Plán udržateľnej mobility, tender na dopravcov a súťažné objemy dopravných výkonov vychádzajú zo súčasne platných cestovných poriadkov. Očakávame, že v najbližších dňoch už budeme poznať víťaza, ktorý začne pripravovať Plán udržateľnej mobility. Následne zmluva, ktorú uzatvoríme s vysúťaženými dopravcami, nám umožní primerane sa prispôsobiť novému Plánu udržateľnej mobility,“ uviedol viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík.
Dopravný podnik mesta Košice ruší niektoré protipandemické opatrenia v MHD
Vysúťažení dopravcovia budú musieť mať, okrem iného, GPS monitorovací systém, ktorým bude mesto vedieť získať údaje o pohybe vozidiel v reálnom čase, o tom, kedy a na ktorej zastávke sa aktuálne nachádza, či mešká, alebo ide podľa cestovného poriadku.
Elektronický odbavovací systém s palubným počítačom zároveň umožní sprístupňovať informácie o počte cestujúcich na jednotlivých autobusových zastávkach, na ktorý spoj nastúpili a aká zľava im bola poskytnutá. Samospráva kladie dôraz na to, aby budúci dopravcovia mali vo svojom depe vozidlá s maximálnym priemerným vekom 14 rokov.
Dôraz na nízko-emisné vozidlá
V požiadavkách dbá mesto na ekológiu, pričom pri autobusoch kladie dôraz na nízko-emisné vozidlá a pri trolejbusovej doprave aj na duálne vozy s čistým pohonom. Všetky autobusy a trolejbusy, ktoré budú v rámci obnovy vozidlového parku dopravcami dopĺňané a vymieňané, budú musieť byť aj nízkopodlažné.
Bratislava získala stavebné povolenie na realizáciu druhej etapy električkovej trate do Petržalky
“Zároveň vyžadujeme, aby boli vozidlá vybavené systémom, ktorý bude schopný komunikovať s technológiami, ktoré chceme zaviesť. Sú nimi napríklad elektronické označníky autobusových zastávok, prípadne inteligentne riadené svetelné križovatky. Vozidlá budú musieť byť v horizonte do jedného roka od uzavretia zmluvy s dopravcami vybavené aj WiFi prístupnou pre cestujúcich a USB rýchlonabíjačkami pre zvýšenie komfortu cestovania,” objasnil primátor mesta Ján Nosko.
Obaja dopravcovia budú mať za povinnosť používať spoločnú dopravnú kartu, na ktorú budú cestujúcim poskytované zľavy z cestovného. Ďalšou z podmienok je nastupovanie a vystupovanie všetkými dverami, čo v súčasnosti nie je možné. Pri všetkých dverách bude musieť byť nainštalovaný snímač na dopravnú kartu, aby sa urýchlilo nastupovanie cestujúcich.