Prímestská autobusová doprava v Banskobystrickom kraji na obdobie 10 rokov je predmetom verejnej súťaže vyhlásenej Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK).
Podľa súťažných podkladov zverejnených vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie je celková odhadovaná hodnota zákazky 420 779 050,76 eura bez dane z pridanej hodnoty. Ponuky môžu záujemcovia predkladať do 6. septembra, pričom začiatok prevádzky vysúťažených dopravcov je stanovený na 1. január 2024.
Župa sa s dopravcami súdi
Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia komunikácie BBSK Lenka Štepáneková, dôvodom vyhlásenia súťaže je očakávaný termín ukončenia existujúceho vzťahu s dopravcami. Dopravu v kraji aktuálne zabezpečujú spoločnosti SAD Zvolen a SAD Lučenec, s ktorými je župa v súdnych sporoch.
„Ak súd rozhodne, že zmluvy s dopravcami boli predĺžené platne, tieto uplynú 31. decembra 2023. V prípade rozhodnutia, že predchádzajúci župan zmluvy predĺžil neplatne, nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia musí dopravu platne zazmluvniť BBSK. Vyhlásené verejné obstarávanie má za cieľ transparentné otvorenie trhu verejnej dopravy pre záujemcov, ktorí spĺňajú stanovené podmienky,“ objasnila Štepáneková.
Zhotoviteľ novej električkovej trate v Bratislave je známy, výstavba vyjde na takmer 75 miliónov eur
Vo verejnom obstarávaní je územie kraja rozdelené na 10 oblastí, pričom na každú môžu záujemcovia podať ponuku samostatne. Najväčšou oblasťou je okres Banská Bystrica s predpokladaným objemom viac ako 40 miliónov tarifných kilometrov.
Tri oblasti tvorí spojenie dvoch okresov, pričom ide o spojenia okresov Žiar nad Hronom a Žarnovica, Zvolen a Banská Štiavnica, Lučenec a Poltár. Ostatných sedem oblastí kopíruje jednotlivé okresy.
Bežná prax v zahraničí
„Primárnym zámerom bolo rozdeliť zákazku na časti, aby proces verejného obstarávania prilákal aj menšie a stredné podniky a urobil tak súťaž hospodársky dostupnú pre väčší okruh záujemcov. Rozdelenie je teda z dôvodu možnosti podania ponuky aj menšími dopravcami s nižšími kapacitami. Ide o bežný trend nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí, ak sa súťažia malé oblasti pre obsluhu prímestskou autobusovou dopravou. Uvedené je plne v súlade aj s aktuálnou stratégiou Európskej únie, ktorá sa dlhodobo snaží zjednodušiť prístup malých a stredných podnikov k verejným zákazkám,“ doplnila Štepáneková s tým, že pri tvorbe oblastí bol tiež zohľadnený cestovný poriadok, historické dopravné nadväznosti a zachovanie komfortu cestujúcich.
Trnavský kraj je bližšie k európskemu štandardu, prímestskú autobusovú dopravu rozdelia na tarifné zóny
Pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu na takmer 70 percent územia BBSK, v okresoch Banská Bystrica, Zvolen, Brezno, Detva, Veľký Krtíš, Krupina, Banská Štiavnica, Žiar nad Hronom a Žarnovica, zabezpečuje spoločnosť SAD Zvolen.
V štyroch južných okresoch kraja autobusovú dopravu zabezpečuje SAD Lučenec. „Doprava vo verejnom záujme je zo strany dopravcov zabezpečovaná v súlade so schválenými cestovnými poriadkami,“ uzavrela Štepáneková.