Na základe výsledkov diagnostiky musí Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) obmedziť dopravu na piatich mostoch, ktoré má vo svojom vlastníctve. Po moste za obcou Budča v smere na Ostrú Lúku, po ktorom od minulého týždňa prejde už len osobná doprava, čakajú obmedzenia aj obyvateľov Hnúšte, Novej Bane, Trnavej Hory a Vrboviec.
Informovala o tom hovorkyňa Úradu BBSK Lenka Štepáneková. Nie je podľa nej vylúčené, že obmedzenia pribudnú aj na ďalších mostoch. Most cez železnicu v Hnúšti je od utorkového dňa úplne uzatvorený pre dopravu nad 12 ton, výnimku budú mať autobusy a vozidlá údržby. Doprava tu bude zúžená do jedného jazdného pruhu a bude ju striedavo riadiť semafor.
Obchádzkové trasy pre motoristov
„Pracujeme na projektovej dokumentácii na podopretie mosta. Keď bude podopretý, doprava bude môcť byť zobojsmernená, stále však bude neprejazdný pre vozidlá nad 12 ton. Most bude potrebné vystavať úplne nanovo, predpokladané náklady presahujú 840-tisíc eur,“ spresnil Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry Úradu BBSK. Obchádzkové trasy pre kamióny povedú buď v smere na Rimavskú Baňu – Lukovištia – Teplý Vrch a Ratkovú, alebo v smere Tisovec – Muráň – Ratková.
Druhý most v Hnúšti cez rieku Rimava, ktorého sa obmedzenia týkajú, je od v utorok úplne uzavretý pre všetku dopravu.
Nová cesta na Pršiansku terasu je opäť bližšie k realizácii, väčšinu bude financovať Banskobystrický samosprávny kraj - FOTO
„Obchádzky sú možné po miestnych komunikáciách a významný negatívny vplyv na dopravu nepredpokladáme. Po podopretí mosta a statických prepočtoch predpokladáme jeho sprejazdnenie pre všetku dopravu,“ povedal Róbert Machala. V prípade mostov v Novej Bani a vo Vrbovciach bude potrebné obmedzenie dopravy do jedného jazdného pruhu a podopretie mostov, vo Vrbovciach bude platiť aj hmotnostné obmedzenie – maximálna hmotnosť 10 ton a jediné vozidlo do 20 ton.
„V prípade obmedzení na moste v Trnavej Hore ešte prebiehajú rokovania s okresným úradom a políciou. Most bude musieť byť kompletne uzavretý a obchádzka je možná len po rýchlostnej ceste R1, ktorá je spoplatnená,“ doplnil Róbert Machala.
Celkové odhadované náklady presahujú 5 miliónov eur
Obhliadky mostov vykonáva BBSK pravidelne, podrobnou diagnostikou len tento rok prešlo 27 mostov. Celkové odhadované náklady, potrebné na riešenie kritického stavu na šiestich spomínaných mostoch, presahujú 5 miliónov eur. Problém s technickým stavom mostov sa netýka len Banskobystrického samosprávneho kraja, ale všetkých krajov na Slovensku.
Cestári v Banskobystrickom kraji ohlásili plnú pripravenosť na zimnú sezónu, prinášajú viacero noviniek (video+foto)
„Touto témou sme sa zaoberali minulý týždeň aj na rokovaní Združenia samosprávnych krajov SK8. V rámci celého Slovenska hovoríme o 2000 mostoch, ktoré sú v stave jeden alebo dva stupne pred uzavretím. Je to obrovský investičný dlh, ktoré na plecia žúp hodila vláda a ktorý jednoducho musí uznať a hľadať systémové riešenie,“ povedal predseda BBSK Ondrej Lunter.
Na rokovaní sa župani dohodli, že budú hľadať možnosti financovania aj prostredníctvom PPP projektov. Rovnako vyzvali vládu, aby samosprávam zabezpečila stabilné financovanie vo výške 2% HDP.