Bezemisný vlak na vodíkový pohon predstavili už aj na Slovensku, takto vyzerá budúcnosť verejnej dopravy (video)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
DOPRAVA: Príchod vlaku na vodíkový pohon
Prvý a jediný vlak na svete pohánaný vodíkom, ktorý bude uvedený do bežnej prevádzky na Slovensku prichádza na vlakovú stanicu v Nitre. Nitra, 20. máj 2022. Foto: SITA/Martin Havran
  • aktualizované 20. mája, 14:30

Spoločnosť Alstom v spolupráci s Francúzsko-slovenskou obchodnou komorou v piatok predstavila na Slovensku prvý a jediný vlak na vodíkový pohon na svete – Coradia iLint.

Počas dvojdňovej railshow ho odprezentuje odbornej a širokej verejnosti v niekoľkých slovenských mestách. Ide o jediný vlak na vodíkový pohon uvedený do bežnej prevádzky.

Vlak s nulovými emisiami

„Alstom je priekopníkom v oblasti vlakov na vodíkový pohon. O naše riešenie vidíme na českom a slovenskom trhu veľký záujem. Priama skúsenosť s vodíkovým vlakom Coradia iLint odpovie na zostávajúce otázky miestnych zainteresovaných strán vrátane regionálnych prevádzkovateľov, dopravných orgánov, vládnych činiteľov, odborníkov z daného odvetvia a cestujúcich,“ uviedol výkonný riaditeľ Alstom v Českej republike a na Slovensku Dan Kurucz.

Coradia iLint je prvý osobný vlak na svete poháňaný vodíkovým palivovým článkom, ktorý vyrába elektrickú energiu pre trakciu. Tento vlak s nulovými emisiami má veľmi nízku hladinu hluku, pričom výfukové plyny tvorí len para a kondenzovaná voda.

Pri spaľovaní vzniká voda

Ako na tlačovej besede v rámci prezentačnej jazdy vlakom uviedol minister hospodárstva Richard Sulík, obrovskou výhodou vodíka je, že pri jeho spaľovaní nevzniká CO2 ale voda, respektíve vodná para.

„Toto je energetická budúcnosť celej Európy,“ zdôraznil s tým, že kým pri automobiloch sa aktuálne dá diskutovať, či má vodíkový pohon zmysel, pri vlakoch sa takáto diskusia nevedie. „Tam sú výhody vodíka omnoho zreteľnejšie,“ skonštatoval.

Dve súpravy

Minister hospodárstva by pritom podľa vlastných slov privítal, keby obdobné vlaky boli čo najskôr aj realitou na Slovensku. „Tento dnešný vlak hovorí o tom, že sa snažíme nadviazať takú spoluprácu, aby v dohľadnej dobe, možno do konca tohto volebného obdobia, premával na trati Nové Zámky – Prievidza vodíkový vlak,“ avizoval.

Pravdepodobne by malo ísť o dve súpravy. Uvedený vlak by mal byť aj súčasťou pripravovaného akčného plánu, ktorý nadväzuje na už schválenú Národnú vodíkovú stratégiu.

Budúcnosť udržateľnej dopravy

Coradia iLint je v komerčnej prevádzke v Nemecku a bol testovaný aj v Rakúsku a Holandsku. Vodíkové vlaky si už objednali aj Taliansko a Francúzsko. Vlak je špeciálne navrhnutý na prevádzku na neelektrifikovaných tratiach.

Alstom vyvíja a predáva riešenia mobility, ktoré poskytujú udržateľné základy pre budúcnosť dopravy. Od vysokorýchlostných vlakov, metra, jednokoľajových železníc, električiek až po systémy na kľúč, služby, infraštruktúru, signalizáciu a digitálnu mobilitu.

Spoločnosť so sídlom vo Francúzsku a pôsobnosťou v 70 krajinách zamestnáva viac ako 74 000 ľudí. Okrem iného je jednou z vedúcich spoločností na českom železničnom trhu.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Richard Sulík
Firmy a inštitúcie Alstom