- aktualizované 28. januára, 16:11
Blokovanie dopravy je nešťastný spôsob nátlaku, lebo postihuje nezainteresovaných účastníkov cestnej premávky. Myslí si to dopravný analytik Jozef Drahovský v súvislosti s obnovením protestu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) formou blokovania viacerých hraničných priechodov. „Iná vec by bola, keby blokovali vládne budovy,“ uviedol v utorok Drahovský pre agentúru SITA.
Deformácia trhu pre autodopravcov
Požiadavku autodopravcov na zníženie cestnej dane, respektíve dane z motorových vozidiel a jej naviazanie na emisnú triedu a nie na vek vozidla považuje dopravný expert strany Sloboda a Solidarita (SaS) za oprávnenú, keďže napráva deformáciu trhu pre slovenských autodopravcov.
Kamióny Únie autodopravcov Slovenska ukončili blokovanie hraničných priechodov, ale zostávajú v pohotovosti
„Požiadavku zvýšenia zliav na mýte nepovažujem z hľadiska nápravy deformácie trhu za opodstatnenú, nakoľko zasiahne všetkých autodopravcov, domácich aj zahraničných,“ upozornil Drahovský.
ČESMAD najnovšiu blokádu ciest nepodporuje, dohoda o zľavách z mýta je vyvážená a prínosná
Existuje pritom podľa neho ďalšia deformácia trhu, ktorá vyhnala slovenských autodopravcov registrovať si nové vozidlá do zahraničia, a sú to vysoké poplatky za registráciu nového vozidla. „Lenže túto deformáciu trhu si zatiaľ UNAS nevšíma a nepožaduje nápravu,“ dodal Drahovský.
Využívajú predvolebný čas
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký v súvislosti s obnovením protestu autodopravcov informoval, že UNAS je vo svojom boji vytrvalý a zrejme sa bude snažiť využiť predvolebný čas na vybojovanie čo najlepších podmienok.
„Viac ako znižovanie daní by mohla pomôcť stabilizácia podnikateľského prostredia, zjednodušovanie legislatívy s dôslednou a spravodlivou kontrolou jej dodržiavania, predvídateľné, plánované a premyslené legislatívne zmeny a najmä vykonávanie zmien tak, aby bolo umožnené podnikateľom efektívne sa pripraviť na zmeny zákonov a z nich vyplývajúce záťaže,“ uviedol Cenký pre agentúru SITA.
Tiež je podľa neho potrebné adekvátne vyrovnávať podmienky podnikania v rámci Európskej únie, a to tak, aby naši podnikatelia neboli v EÚ druhou triedou.
Odmietli návrhy ministerstiev
UNAS trvá na znížení sadzieb dane z motorových vozidiel zhruba o 50 % a na výraznom zvýšení zliav pri platení mýta pre nákladné vozidlá na 18 až 26 percent (v súčasnosti od 3 do 11 %) v závislosti od počtu najazdených kilometrov.
Zástupcovia UNAS nedávno odmietli návrhy ministerstva financií na výrazné zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel, ako aj návrh ministerstva dopravy a výstavby na zvýšenie zliav na mýto. Naopak, tieto návrhy prijalo Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.