Bratislava a Košice budú prepojené súvislou diaľnicou o niekoľko rokov skôr cez Maďarsko

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Postavený úsek M30 medzi Tornyósnémeti a hranicou s Maďarskom a Slovenskom. Foto: nif.hu.

Diaľnica M30 medzi Miškovcom a hranicou so Slovenskom má byť hotová v roku 2021 a rýchlostná cesta M15 Hegyeshalom – Rajka má byť rozšírená o druhý profil do konca roku 2020.

Bratislava a Košice budú prepojené súvislou diaľnicou minimálne o päť rokov skôr cez územie Maďarska než cez Slovensko. Diaľnicu M30 medzi Miškovcom a maďarsko-slovenskou štátnou hranicou pri Košiciach v dĺžke takmer 57 kilometrov plánujú Maďari dokončiť v roku 2021 a úsek rýchlostnej cesty M15 Hegyeshalom – Rajka neďaleko Bratislavy v dĺžke 15 km chcú rozšíriť na štyri jazdné pruhy do konca roka 2020.

Slovenská diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu môže byť dokončená najskôr v roku 2026, v závislosti od dokončenia problematického, jediného stále nerozostavaného úseku Turany – Hubová na novej trase s tunelmi Korbeľka a Havran.

D1 - Hubová - Ivachnová
Výstavba úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať (na snímke) sa pre zmenu trasy môže predĺžiť o päť rokov do leta 2022. Foto: SITA/Milo Fabian.
Z Bratislavy do Košíc skôr cez Budapešť

Plánované termíny dokončenia M30 a M15 potvrdil v utorok v Bratislave štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi po podpise dohôd s ministrom dopravy a výstavby SR Arpádom Érsekom o výstavbe dvoch nových mostov cez Dunaj a Ipeľ.

Po dokončení spomínaných úsekov v Maďarsku sa tak slovenskí motoristi budú môcť dostať z Košíc do Bratislavy po už prevádzkovanom úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť k hranici s Maďarskom, ďalej po diaľnici M30 do Miškovca, po M3 do Budapešti a odtiaľ po M1, M15 a slovenskej D2 do Bratislavy.

D1 - tunel Višňové
Mešká aj výstavba D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.
Súčasť plánovanej trasy Via Carpathia

„Krátky úsek M30 medzi obcou Tornyósnémeti a štátnou hranicou v dĺžke 1,5 kilometra je už hotový. Úsek medzi Miškovcom a Tornyósnémeti v dĺžke 56,5 kilometra je vo výstavbe a do prevádzky ho plánujeme odovzdať v štvrtom štvrťroku 2021,“ povedal László Mosóczi na otázku agentúry SITA.

„Našou snahou je, aby sme túto trasu dokončili čím skôr. Je to súčasť (plánovanej) trasy Via Carpathia,“ uviedol Mosóczi. Zároveň potvrdil plánované dokončenie rozšírenia úseku M15 k hranici so SR do konca roku 2020.

Štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi. Foto: SITA/Diana Černáková.
Spojnica Baltiku s Egejským a Čiernym morom

Via Carpathia má prepojiť Baltské more s Egejským, resp. Čiernym morom sieťou rýchlostných komunikácií. Plánovaná je trasa z Klajpedy pri Baltiku cez Kaunas v Litve, ďalej cez Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice v SR, Miškovec a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Temešvár a Calafat v Maďarsku a cez bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna pri Egejskom mori.

Z rumunského Lugoja je v pláne vetva Via Carpathie cez Sibiu, Pitešti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori. Ďalšie odbočka má viesť zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať