Bratislava zverejnila zámer predĺženia Ružinovskej električkovej radiály a plány na výstavbu ďalších tratí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Električka, Bratislava
Foto: ilustračné, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Bratislava predložila zámer predĺženia Ružinovskej električkovej radiály v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA. Cieľom navrhovanej činnosti je podľa samosprávy prvý krok k príprave a realizácii nových dráhových systémov pre rozvoj električkovej siete v hlavnom meste.

Predĺženie ružinovskej električkovej trate začne od obratiska na Ružinovskej ulici, bude pokračovať priechodom cez Vrakunskú cestu a železničnú trať, ďalej v súbehu s Galvaniho ulicou (pri OC Hornbach) po obratisko v priestore navrhovaného TIOPu č. 6 Bratislava-Ružinov.

BRATISLAVA: Ukončenie Projektu Vajnorskej radiály
Električka na obratisku Zlaté piesky v Bratislave počas ukončenia Projektu opravy trate a modernizácie zastávok Vajnorskej radiály. Bratislava, 26. jún 2024. Foto: SITA/Milan Illík

Náklady odhadujú na 40 miliónov

Predpokladaný termín začiatku výstavby je v októbri 2026, ukončenie je naplánované v októbri 2028. Predĺženie radiály je navrhované v dvoch variantoch. Celkové náklady na realizáciu stavby odhadované v obidvoch variantoch sú na úrovni približne 40 miliónov eur.

Prvý variant je vedený od obratiska smerom OC Hornbach ponad Vrakunskú cestu, trate ŽSR k TIOPu Ružinov. Smerovo je trasovanie vedené mimo objekt SPP, zároveň zohľadňuje možné cestné prepojenie Ružinovskej ulice a Galvaniho uvedené v ÚP. Variant 1 nepredpokladá využívanie obratiska Astronomická.

Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály - 1. variant
Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály – 1. variant Zdroj: EIA

Navrhovaný variant 2 je vedený od obratiska smerom OC Hornbach ponad Vrakunskú cestu, trate ŽSR k TIOPu Ružinov. Smerovo je trasovanie v zásade rovnaké ako vo variante 1 – vedené mimo objekt SPP, zároveň zohľadňuje možné cestné prepojenie Ružinovskej ulice a Galvaniho uvedené v ÚP.

Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály - 2. variant
Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály – 2. variant Zdroj: EIA

Dĺžka električkových tratí je približne 40 km

Električková doprava v Bratislave je od roku 1895 súčasťou systému mestskej hromadnej dopravy. Koľajovú sieť tvorí okruh v centrálnej časti mesta po trase Dunajské nábrežie – Šafárikovo námestie – Štúrova ulica – Námestie SNP, Kapucínska ulica – tunel, na ktorú sa napájajú jednotlivé radiály:

• Severozápadná radiála: Dúbravsko – Karloveská
• Severovýchodné radiály: Račianska, Vajnorská
• Východná radiála: Ružinovská
• Južná radiála: Petržalská

Jednotlivé radiály sú prepojené medzi vetvami po uliciach Mostová, Jesenského, Štúrova, Radlinského, na Americkom námestí a nadväzujú na ne vetvy na železničné stanice Bratislava– Hlavná stanica a Bratislava– Nové Mesto,“ konštatuje magistrát. Dĺžka tratí v meste je približne 40 kilometrov.

Plány na rozvoj električkových tratí

V priebehu rokov bolo spracovaných viacero dokumentov, ktoré sa zaoberali koncepciou rozvoja MHD. Hlavné mesto má z júna 2013 odsúhlasený návrh koncepcie rozvoja MHD v Bratislave na roky 2013 – 2025. V tomto materiáli je spracovaný komplexný návrh rozvoja MHD, aj v prevádzkovanej elektrickej trakcii.

Niektoré body boli realizované (modernizácia Dúbravsko-Karloveskej radiály), prípadne sú v realizácii (modernizácia Vajnorskej radiály, výstavba Nosného systému MHD, 2. časť – Bosákova ulica – Janíkov dvor) alebo sa spracovala projektová dokumentácia (modernizácia Ružinovskej radiály).

Ďalšie vlastné zámery Bratislavy v oblasti rozvoja siete električkových tratí predĺžením existujúcich radiál sú napríklad:

• Predĺženie Dúbravsko-karloveskej radiály v smere Bory (Saratovská –Dúbravčice – Bory – Eisnerova)
• Predĺženie Vajnorskej radiály – Tuhovská (TIOP Vajnory),
• Predĺženie Ružinovskej radiály smer TIOP Ružinov (prestup MHD – železnica), OC Avion Shopping Park, Pharos

Električka, Petržalka, Bratislava
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Plánujú postaviť 6,7 km nových tratí

Električková doprava ako nosný dopravný systém v Bratislave má z minulých rokov značný deficit v oblasti budovania nových tratí. Do roku 2030 by malo v meste pribudnúť 6,7 km nových električkových tratí, 11 km zmodernizovaných tratí a ďalších 10,3 km tratí sa má projektovo pripraviť.

Ide o nasledovné projekty:

• Dokončenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke
• Výstavba novej električkovej trate Pribinova – Košická
• Modernizácia Vajnorskej, Ružinovskej a Račianskej radiály
• Projektová príprava električkovej trate k Nemocnici Bory
• Projektová príprava električkovej trate k novej železničnej zastávke Ružinov (TIOP Ružinov)
• Projektová príprava električkovej trate do Podunajských Biskupíc

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať