Na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme na tento rok je v rozpočte Bratislavského samosprávneho kraja vyčlenených 15,41 mil. eur.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) uhradil za prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme spoločnosti Slovak Lines, a. s., v prvom polroku tohto roka 8,51 mil. eur. Najvyššiu položku z uvedenej sumy predstavovali preddavky na výkony vo verejnom záujme, a to 6,75 mil. eur.
Ako agentúru SITA informovala vedúca tlačového oddelenia Bratislavského kraja Veronika Beňadiková, doplatok z titulu skutočnej straty za rok 2017 dosiahol 1,67 mil. eur (podpísaný po vlaňajších regionálnych voľbách bývalým vedením kraja) a refundácie zliav za prvý polrok tohto roka tvorili 87,45 tis. eur.
Vyše šesť miliónov cestujúcich za polrok
„Poslanci zastupiteľstva Bratislavského kraja schválili v rozpočte pre rok 2018 sumu 15,41 mil. eur na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský kraj v roku 2017 uhradil za služby Slovak Lines spolu 11,13 mil. eur,“ uviedla Beňadiková.
Slovak Lines v prvom polroku tohto roka prepravil v prímestskej autobusovej doprave 6 163 752 cestujúcich, čo je oproti rovnakému obdobiu vlani viac o 1 %, resp. o 62 381 osôb. Za celý rok 2017 bolo prepravených 11 825 923 cestujúcich a ich počet oproti 2016 klesol o 1,1 %, alebo o 127,3 tisíca ľudí. Zmluva BSK so Slovak Lines o zabezpečení prímestskej autobusovej dopravy platí do roku 2021, potom bude vyhlásená nová súťaž.
Stabilizovaný počet prepravených osôb
„Na základe uvedeného je možné konštatovať, že počet prepravených cestujúcich je stabilizovaný. K tomu prispelo najmä zavedenie tretej etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) v novembri 2015, ktorá priniesla novú tarifu – integrované cestovné lístky (jednorazové, denné, predplatné),“ priblížila Beňadiková. „Tieto cestovné lístky platia u všetkých dopravcov v IDS BK a dovtedy každoročný pokles prepravených cestujúcich sa zastavil,“ dodala.
Autobusové spoje sú prvýkrát naviazané na vlaky
Bratislavský kraj ako prvý na Slovensku zaviedol v auguste integrované taktové cestovné poriadky prímestskej autobusovej dopravy, ktoré sú podľa kraja v maximálnej miere nadväzné na železničnú dopravu. „Historicky prvýkrát sú autobusové spojenia naviazané na vlakové spoje,“ poznamenala Beňadiková.
Vzrástol počet spojov v regióne v pracovné dni aj cez víkend, predlžená je prevádzka vo večerných hodinách, pričom spoje sú pravidelne rozložené počas dňa s ľahko zapamätateľnými odchodmi. Pribudlo tiež 56 nových regionálnych vlakových spojov, ktoré by mali byť alternatívou pre ľudí dochádzajúcich do hlavného mesta.
Očakávaný nárast počtu cestujúcich vo verejnej doprave
„Cestovaním po novom je pre obyvateľov kraja dochádzajúcich do hlavného mesta pripravená ponuka, aby nemuseli stáť v kolónach, ktoré sa budú zväčšovať v súvislosti s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, diaľničnej križovatky Triblavina, s rozširovaním D1, ako aj pre opravy komunikácií v hlavnom meste a mimo neho,“ upozornila Beňadiková. „Vytvorením takejto atraktívnej ponuky očakávame zvyšovanie počtu prepravených cestujúcich vo verejnej doprave,“ dodala vedúca tlačového oddelenia Bratislavského kraja