Pod bratislavským obchvatom sa majú nachádzať zdraviu škodlivé látky ako arzén, baril či fenoly.
Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) vyzýva predsedu strany Most-Híd Bélu Bugára, aby odvolal ministra dopravy Árpada Érseka. Dôvodom má byť výstavba bratislavského obchvatu. Ten sa podľa hnutia stavia z bratislavského odpadu a reálne ohrozuje zdravie obyvateľstva.
Pod obchvatom sa totiž údajne nachádzajú zdraviu škodlivé látky, ktoré v budúcnosti môžu preniknúť do podzemných vôd Žitného ostrova. Informovali o tom v piatok na brífingu predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič a poslanec NR SR za OĽANO Ján Marosz.
„Minister Érsek stavia bratislavský obchvat z bratislavského odpadu. Dovolí totiž ako minister, aby sa pod asfalt navozil rakovinotvorný arzén, ktorý môže preniknúť do podzemných vôd. Jediné riešenie je rozobrať celý obchvat a odpad spod neho vyviezť. Ak sa tak nestane, za desať rokov budú naše deti a občania sajrajt spod tohto odpadu piť,“ uviedol v piatok Igor Matovič.
Stavba nie je skolaudovateľná
Hnutie OĽaNO má podľa poslanca Jána Marosza výsledky ekoauditu, ktoré si dalo vypracovať ministerstvo dopravy.
„Vo výsledkoch sú konštatované pochybenia koncesionára, sú porušenia koncesnej zmluvy a je vážne ohrozená kvalita prác a tým pádom životnosť celého diela. Takáto stavba v súčasnej forme nie je ani skolaudovateľná. Ak bude pokračovať minister vo výstavbe, budeme tu mať druhé Višňové,“ upozornil Marosz.
Poslanec OĽaNO považuje výstavbu obchvatu za totálne zlyhanie strany Most-Híd a neverí ministrovi Érsekovi ani jeho analýzam.
Arzén v pôde
„Vyzývame preto ministra, aby nezávislou, objektívnou firmou objasnil podložie stavby, aby sme reálne vedeli, že tento bordel a odpad sa na tejto diaľnici nachádza. Myslíme si, že po tuneli Višňové, je to ďalšie zlyhanie ministra Érseka, preto požadujeme jeho odstúpenie,“ doplnil Marosz.
Situácia v okolí Bratislavy s výstavbou obchvatu je podľa hnutia OĽaNO vážna.
„Látky ako arzén, baril či fenoly sú zdravie škodlivé látky, ktoré pod obchvatom reálne ohrozujú zásobáreň pitnej vody a zdravie obyvateľstva. Ministerstvo dopravy túto situáciu zľahčuje tým, že ku kontaminácii pôdy zatiaľ nedošlo. Faktom ale je, že zhotoviteľ stavby vyváža pod ňu zeminu z nelegálnej skládky z Ivánky pri Dunaji a úrady sa len prizerajú. Pôda z tejto skládky je kontaminovaná,“ uzavrel Ján Marosz.
Most-Híd svojho ministra podržal
Analýzy podľa strany Most-Híd však nepreukázali, že by odpad z bratislavského obchvatu reálne ohrozoval zdravie obyvateľstva.
Ministerstvo dopravy napriek tomu trvá podľa Mostu-Híd na ďalších odberoch a analýzach, aj na tom, aby boli použité len schválené stavebné materiály.
Predseda strany Béla Bugár v reakcii uviedol, že ministra Érseka v tejto snahe maximálne podporuje.
„Ochranu životného prostredia a čistoty vody Žitného ostrova obidvaja považujeme za prvoradú. Nie náhodou sa nám podarilo presadiť tzv. Lex Žitný ostrov, ktorý je historicky prvým zákonom na ochranu najvzácnejších vodohospodárskych oblastí. Situácia sa rieši aj bez pána Matoviča, daňového podvodníka, ktorý koalíciu opäť obviňuje bez dôkazov a hlavne upútava na seba pozornosť týždeň pred eurovoľbami, v ktorých kandiduje,“ povedal Bugár.
Zhotoviteľ: žiadna kontaminácia
Zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4 R7 Construction, v piatok uviedol, že pri výstavbe projektu neprišlo ku kontaminácii, na čom sa spoločnosť zhodla aj s ministrom Érsekom.
S obsahom predloženej správy (ekoauditu) však spoločnosť zásadne nesúhlasí.
„Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. Výstavba projektu je v plnom súlade s platnými povoleniami, legislatívou, normami a našou dokumentáciou, čo však táto správa neberie do úvahy. Sme si istí, že v najbližších týždňoch to objasníme na technických stretnutiach s odborníkmi z ministerstva dopravy,“ reagoval General Manager D4 R7 Construction Juan José Bregel.
Výstavba D4R7 je podľa zhotoviteľa striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou.
„Sme plne odhodlaní dodržať tieto princípy a úvodom budúceho roka dosiahnuť prvý významný míľnik, ktorým je dokončenie R7 v úseku Ketelec-Holice,“ uzavrel Juan José Bregel.