Na paniku v súvislosti s prípravou nového grafikonu vlakovej dopravy podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) nie sú žiadne dôvody. Reagoval tak na rozsiahlu kritiku od verejnosti a samospráv pre navrhované rušenie spojov či zastavovania vlakov vo viacerých regiónoch.
Šéf rezortu dopravy za prejavmi nespokojnosti vidí možno blížiace sa samosprávne voľby. „To nie je o odoberaní vlakov. Chceme prilákať viac cestujúcich, zvýšiť frekvenciu vlakových spojení, zaviesť takzvané takty,“ povedal minister v utorok vo vysielaní na sociálnej sieti.
Doležal ubezpečil, že realizáciou plánu dopravnej obslužnosti a nového vlakového grafikonu, ktorý bude platiť zhruba od polovice decembra tohto roka, sa zvýšia dopravné výkony. „Ponuku zvyšujeme a chceme dopravu skvalitniť,“ uviedol.
Vlaky niekde nedávajú zmysel
Podľa Doležala niekde vlaky nedávajú zmysel, aj keď je to nepríjemné, ak vozia niekoľko cestujúcich. „Do konca augusta budeme mať finálnu verziu grafikonu,“ priblížil s tým, že ho dostanú samosprávne kraje a tie na základe toho pripravia autobusové spojenia.
„Budeme fungovať optimálne, nákladovo efektívnejšie. Nehovorím, že to bude lacnejšie z pohľadu štátneho rozpočtu,“ podotkol. Generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy na ministerstve dopravy Rastislav Cenký označil návrh nového cestovného poriadku na železniciach trochu za revolučný.
Na železniciach sa podľa neho za posledné desaťročia neudiala žiadna významná zmena a iba sa reagovalo na poklesy počtu cestujúcich. „Teraz sme si povedali, že potrebujeme zefektívniť dopravu, priniesť ju bližšie ľuďom a zatraktívniť ju cestujúcim,“ uviedol Cenký, pričom boli k tomu prinútení aj z ministerstva financií.
Plán dopravnej obslužnosti
Ministerstvo dopravy po prvý raz spracovalo plán dopravnej obslužnosti, čo bolo povinné podľa zákona, no aj tak doteraz nebol.
„Robíme podkladovú dokumentáciu k tomu, ako budeme organizovať a objednávať železničnú dopravu. Takéto upratovanie aké robíme dnes u nás, spravili v západných krajinách v 80. rokoch minulého storočia. Nebola snaha tu robiť systémové zmeny,“ upozornil Cenký, ktorý donedávna verejne vystupoval ako analytik a poradca v doprave.
Napríklad, podľa neho v Česku všetky kraje majú funkčný a desaťročiami overený integrovaný dopravný systém, objednávajú aj železničnú regionálnu dopravu. „U nás sme si v tom nevedeli spraviť za tie roky poriadok,“ dodal.
Plán dopravnej obslužnosti je jedným z kľúčových míľnikov plánu obnovy. „Ak chceme čerpať stámilióny na rozvoj železničnej doprav, je to nutnosť. Je to v programovom vyhlásení vlády aj v memorande medzi ministerstvom financií a ministerstvom dopravy, kde nás zaviazali, aby sme takýto dokument prijali a boli efektívnejší,“ pripomenul Doležal.