Združenie cestných dopravcov SR nie je spokojné s tým, že sa hlasovanie o cestnom balíčku neuskutočnilo.
V stredu 27. marca bolo naplánované hlasovanie o Cestnom balíčku v pléne Európskeho parlamentu (EP). To sa nakoniec neuskutočnilo. Rozhodol o tom predseda EP Antonio Tajani. Ako dôvod uviedol množstvo pozmeňujúcich návrhov. Cestný balíček sa tak vráti na rokovanie do Výboru pre dopravu TRAN.
Výbor TRAN by sa mal na budúci týždeň pokúsiť o konsolidáciu pozmeňujúcich návrhov a nie je vylúčené, že sa o Cestnom balíčku bude opäť hlasovať v apríli tohto roku v pléne EP.
Európsky parlament pritom už na dvoch minulých rokovaniach pléna nedokázal nájsť spoločnú pozíciu pre tento materiál.
Sklamanie slovenských dopravcov
Združenie ČESMAD Slovakia je z tohto vývoja sklamané. „Pre slovenských dopravcov by bolo ideálne, ak by sa hlasovanie v EP o Cestnom balíčku uskutočnilo ešte pred voľbami do EP,“ uviedlo združenie v tlačovej správe.
„Predpokladáme, že bude trvať niekoľko mesiacov, kým sa noví europoslanci zoznámia s problematikou Cestného balíčka. Možno tiež očakávať, že nový mandát EP neprinesie nič pozitívne a stretne sa s rovnakými problémami a rozdielnosťou názorov,“ uvádza ČESMAD.
Zároveň predpokladá aj väčšiu politickú a názorovú roztrieštenosť nového EP, a preto aj zložitejšie a dlhšie hľadanie kompromisov.
Nechcú rôzne zákony v Európe
U dopravcov bude podľa nich pretrvávať neistota a obavy z rôznych národných prístupov ku kontrolám minimálnych miezd.
„Chceme sa totiž vyhnúť legislatívnej fragmentácii v EÚ,“ konštatujú. Pri najhoršom možnom scenári by výsledkom neúspechu cestného balíčka bolo 28 odlišných národných právnych úprav minimálnych miezd, sociálnych štandardov a administratívnej záťaže. To by podľa ČESMAD-u definitívne ohrozilo myšlienku jednotného európskeho trhu a mobilitu v Európe.
ČESMAD Slovakia apeluje na europoslancov, aby zaujali konštruktívny prístup a schválili Cestný balíček ešte pred samotnými voľbami do EP.
Nejde len o sociálnu legislatívu pre vodičov
Balíček Mobility Európskej komisie, ale aj národné zákony o minimálnych mzdách v Nemecku, Francúzsku, Rakúsku a podobne odštartovali politickým prehlásením J. C. Junckera o rovnakej mzde za rovnakú prácu na rovnakom mieste.
ČESMAD Slovakia poukazuje na fakt, že sociálne štandardy vodičov sú kľúčovým rysom legislatívnych zmien. „V dnešnej silne konkurenčnej situácii na trhu práce je vysoký mzdový a sociálny štandard vodičov samozrejmosťou,“ píšu dopravcovia.
Potrebné je však podľa nich zdôrazniť aj to, že tieto legislatívne opatrenia Európskej komisie majú okrem iného za cieľ regulovať lokálne trhy a vytlačiť konkurenciu stredo- a východoeurópskych dopravcov. „Inak povedané, za legislatívnymi návrhmi zahrnutými v Cestnom balíku je možné vidieť aj ochranárske opatrenia „starých“ členov EÚ,“ píšu dopravcovia.
Slovenskí alebo českí dopravcovia sa podľa nich naučili byť lacnejší, efektívnejší a vynaliezavejší ako ich západní kolegovia. Podľa združenia ČESMAD Slovakia zástancovia týchto opatrení podkopávajú prosperitu a konkurencieschopnosť Európy v globálnom priestore. Tieto opatrenia totiž budú mať dopad sekundárne aj na priemysel, obchod a infraštruktúru služieb.