Slovenská správa ciest (SSC) má finančne kryté v rámci tohtoročného rozpočtu veľkoplošné opravy ciest I. triedy. Na tie chce investovať prvých približne 50 miliónov eur, pričom plánuje opraviť takmer 180 kilometrov.
Opravy ciest I. triedy budú realizované vo všetkých samosprávnych krajoch, najrozsiahlejšie opravy sa však budú uskutočňovať v Banskobystrickom samosprávnom kraji v rozsahu takmer 50 kilometrov ciest I. triedy.
Na údržbu potrebujú viac peňazí
Ako uviedla pre agentúru SITA Lucia Karelová, hovorkyňa SSC, rámcová zmluva je uzatvorená celkovo na štyri roky, takže sa predpokladá, že jej vyčerpanie nastane až v roku 2024.
SSC bude pripravovať a realizovať projekty aj v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a zároveň pripravovať projekty do nového programovacieho obdobia, napríklad rekonštrukcie a modernizácie ciest, mostov, križovatiek a výstavbu obchvatov.
Banskobystrický kraj plánuje zrekonštruovať cesty a mosty, financie bude čerpať z eurofondov
V prípade nedostatku finančných prostriedkov bude musieť uvažovať nad alternatívnymi možnosťami financovania, napríklad formou verejno-súkromného partnerstva. Tieto úvahy však v prípade ciest I. triedy treba podrobiť hlbšej analýze.
Cestári veria, že na bežné opravy a údržbu budú v rozpočte na rok 2021 a nasledujúce roky vyčlenené pre SSC väčšie finančné prostriedky, lebo peniaze nie je možné na tento účel zabezpečiť z fondov EÚ.
Stavajú aj nové úseky
V rámci súčasného programu realizuje SSC z EÚ fondov okrem iného modernizáciu vybraných úsekov ciest I. triedy v každom kraji okrem Bratislavského kraja.
Zlepšuje technický stav a bezpečnosť mostov, rekonštruuje križovatky, pripravuje štúdie realizovateľnosti a ďalšiu potrebnú projektovú dokumentáciu pre projekty, ktoré plánuje realizovať v rámci nového programového obdobia 2021-2027.
Diaľničiari očakávajú pokles výnosov z predaja diaľničných známok, nový systém má prispieť k výrazným úsporám
Okrem toho stavia aj nové úseky ciest I. triedy, napríklad ďalšiu etapu obchvatu Brezna alebo predložku cesty I/68 pri obci Plavnica.
SSC pripravuje do výstavby obchvaty Šale, Sabinova, ale aj Stropkova, ak to potvrdí štúdia realizovateľnosti.
Most Monoštor uľahčí dopravu
Zároveň za úspešný považuje projekt, vďaka ktorému motoristom medzi mestami Komárno a Komárom uľahčí dopravu nový most s názvom Monoštor.
Kým jeho výstavbu podporila EÚ so sumou vyše 100 miliónov eur (85 percent z hodnoty mosta), tak Slovensko a Maďarsko zaplatili zvyšných 15 percent.
Rozvoj infraštruktúry v žilinskom regióne je nevyhnutný, Doležal však upozorňuje na finančné riziká
V poradí desiaty most cez Dunaj na Slovensku je s výškou 118 m najvyšším mostom na Slovensku a v Maďarsku a zároveň najvyšším mostom na 2860 km dlhom toku Dunaja.
Narastá počet nakazených
Podľa SSC sa zhoršujúcou pandemickou situáciou pribúda nárast pozitívnych zamestnancov, ako aj tých, ktorí boli v kontakte s osobou pozitívnou na COVID-19.
Počas lockdownu v záujme zníženia kontaktov medzi zamestnancami povolila SSC zamestnancom prácu z domu.
Zároveň sa snaží im znížiť, prípadne zrušiť pracovné návštevy, pričom nevyhnutná cestná prevádzka funguje bez zmien.