Prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič tvrdí, že hlavným dôvodom vzniku schránkových firiem je ľahký prístup na trh a slabá kontrola dodržiavania legislatívy slovenskými orgánmi.
BRATISLAVA 4. januára (SITA) – Slovenskí cestní dopravcovia považujú za problém pri svojej činnosti okrem nedostatku vodičov aj tzv. schránkové firmy a dodržiavanie legálnych podmienok. Medzinárodná únia cestnej dopravy má výhrady k schránkovým firmám a tvrdí, že živnostníci vodiči by nemali mať priaznivejšie zaobchádzanie ako štandardné firmy.
„Zahraničná osoba si založí schránkovú firmu na Slovensku s tým, že hlavným dôvodom je ľahký prístup na trh a slabá kontrola dodržiavania legislatívy zo strany slovenských orgánov,“ uviedol prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič. „Tieto dopravné spoločnosti však často nespĺňajú zákonné predpoklady tak, ako ich spĺňajú štandardné slovenské dopravné firmy,“ dodal Jančovič.
Nelegálny model je, ak vodič na živnosť robí pre iného dopravcu
Legálny alebo štandardný model podnikania v doprave podľa prvého viceprezidenta ČESMAD-u Slovakia Pavla Hudáka predstavuje samostatne zárobkovú činnú osobu, ktorá je zároveň podnikateľom v cestnej doprave. „To znamená, že povolenie na výkon činnosti prevádzkovateľa cestnej dopravy, resp. licencia je na jeho meno,“ vysvetlil Hudák.
Neštandardný alebo nelegálny model je podľa neho taký, keď fyzická osoba vykonáva činnosť vodiča na živnosť s cudzím motorovým vozidlom, avšak pre iného dopravcu. „Držiteľom licencie, prípadne povolenia na výkon prevádzkovateľa cestnej dopravy je iná spoločnosť,“ upozornil Hudák.
Rozdiely medzi štandardným a neštandardným podnikateľom
Štandardný podnikateľ v cestnej doprave je podľa ČESMAD-u Slovakia slovenský majiteľ, má technickú základňu, spĺňa finančnú spoľahlivosť, vodiči sa pravidelnej vracajú domov a rešpektuje legislatívu. Neštandardný podnikateľ je podľa združenia majiteľ – cudzinec, servis vozidiel prebieha vonku, nespĺňa finančnú spoľahlivosť, snaží sa obísť legislatívne pravidlá a vodiči žijú v kamióne.
Potrebná vyššia vymožiteľnosť práva a dôraznejšie vymáhanie sankcií
Riešením situácie podľa cestných dopravcov by mohla byť vyššia vymožiteľnosť práva a dôraznejšie vymáhanie sankcií voči zahraničným neštandardným a schránkovým firmám. ČESMAD Slovakia je pripravený spolupracovať v legislatívnom procese s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR a s Národným inšpektorátom práce, osobitne pri novelizácii zákonov o cestnej doprave a o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.