Článok bol aktualizovaný.
Na východnom Slovensku budú onedlho jazdiť desiatky nových autobusov v medzimestskej doprave. Vďaka miliónovým investíciám najmä z finančných prostriedkov Európskej únie (EÚ) v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Moderných autobusov by mohlo pribudnúť na Slovensku aj viac, keby krajina lepšie a efektívnejšie využívala dostupné európske peniaze aj na rozvoj regionálnej dopravy.
Košický samosprávny kraj je pripravený na zimnú sezónu, vynovili vozový park
Celkovo 28 nových nízkopodlažných autobusov za takmer šesť miliónov eur bez DPH získala košická spoločnosť eurobus. Ako pre portál NašaDoprava.sk potvrdil dopravca zabezpečujúci prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme v časti Košického kraja, autobusy sa už chystá nasadiť.
„Momentálne prebieha príprava vozidiel na prevádzku – branding, montáž informačných tabúľ, obstarávanie mýtnych jednotiek,“ uviedol vedúci odboru prevádzky spoločnosti eurobus Tomáš Korečko.
Nižšie náklady a šetrnejšie k prostrediu
Spoločnosť využije z celkovej ceny za nákup autobusov 85 percent zo zdrojov EÚ, teda 4,9 milióna eur. Štát jej poskytne päť percent, čo je 289-tisíc eur. Samotný dopravca sa bude podieľať na financovaní čiastkou 578-tisíc eur.
Ako povedal Korečko, od nákupu týchto nových vozidiel očakávajú najmä zníženie nákladov na údržbu a pohonné hmoty. „Zbavíme sa najstarších vozidiel vo firme ako sú napríklad vozidlá typu Karosa,“ dodal s tým, že sa tak zníži priemerný vek autobusov.
Aké vozne posiela rakúsky dopravca na Slovensko? Spýtali sme sa ZSSK
Zároveň sa podľa neho zlepšia podmienky cestovania najmä pre starších a pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu. Autobusy tiež produkujú zhruba o 80 percent menej oxidu uhličitého.
Autobusy ponúkali dvaja uchádzači
Eurobus obstaral dva typy autobusov cez dve verejné súťaže, pričom zákazku zadal v oboch prípadoch bratislavskej spoločnosti Auto – Impex. Dodanie deviatich vozidiel Iveco s dĺžkou 10,8 metra ponúkla za 1,831 milióna eur a za devätnásť vozidiel rovnakej značky v dĺžke 12 metrov pýtala 3,951 milióna eur bez DPH.
Ponuky v tendroch predložila aj česká spoločnosť SOR Libchavy – v prvom prípade 1,835 milióna eur a v druhom 3,963 milióna eur bez DPH. Pôvodné predpokladané ceny za nákup autobusov boli 1,864 milióna eur a vyše 4 milióny eur bez DPH.
Ďalší veľký nákup autobusov
Dopravca eurobus nakúpil od roku 2016 už 40 prímestských autobusov od spoločnosti Tempus – Trans z Košíc. Ďalších 167 autobusov chce nakúpiť s využitím európskych peňazí cez IROP v rámci prioritnej osi Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch.
„Cez tento projekt by sa mali obstarať postupne počas troch rokov vozidlá rôznych typov s dĺžkou 10,5 metra, 12 metrov a 14,5 metra. Momentálne požiadavka na nenávratný finančný príspevok je v štádiu schvaľovania,“ priblížil Korečko.
Košická spoločnosť vlastní 263 autobusov s priemerným vekom 8,63 roka. Používa ich v prímestskej doprave v okolí Košíc, Spišskej Novej Vsi a Rožňavy.
Autobusy obstarala aj Arriva Michalovce
Nové autobusy obstarala aj spoločnosť Arriva Michalovce. V dvoch tendroch spolu 27 prímestských autobusov za 5,3 milióna eur bez DPH od dvoch dodávateľov. Financovať ich chce tiež s využitím peňazí EÚ cez IROP.
Košice si pochvaľujú autobusy na zavolanie, doba jazdy sa skrátila a mesto ušetrilo kilometre
Zákazku na 16 vozidiel Iveco s dĺžkou 10,5 metra zadala firme Corex za 3,256 milióna eur a na 11 vozidiel SOR s dĺžkou 12 metrov spoločnosti SOR Libchavy za vyše dva milióny eur bez DPH. V súťažiach trvajúcich pol roka, do uzavretia zmlúv v októbri, sa zúčastnili tri, resp. štyri spoločnosti.
Arriva Nové Zámky, ďalší člen skupiny Arriva na Slovensku, v týchto dňoch vyhlásila tender na nákup 15 prímestských autobusov predbežne za 3,4 milióna eur bez DPH. Aj v tomto prípade ide o zákazku financovanú z európskych peňazí.
Uchádzači môžu predkladať ponuky do 27. novembra, pri vyhodnotení ponúk rozhodujú tri kritériá, pričom celková cena za dodanie autobusov má najvyššiu relatívnu váhu, a to 77 percent.
Po Bratislave bude jazdiť desať nových autobusov, vysúťažili aj vozidlo pre autoškolu
Spoločnosť Arriva Nitra ešte koncom roku 2018 vyhlásila verejnú súťaž na dodanie dvesto autobusov za 49 miliónov eur bez DPH, vrátane ich servisu, pre päť dopravcov v rámci tejto skupiny. Tender napokon zrušila vo februári tohto roka na príkaz Úrad pre verejné obstarávanie. Dôvodom bolo porušenie pravidiel obstarávania, ktoré mohlo mať vplyv na jeho výsledok.
Slovak Lines chce výrazne obmeniť autobusy
Generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines Pavol Labant pre portál NašaDoprava.sk uviedol, že majú v pláne výraznú obmenu autobusov. Tá je podľa neho nutná na splnenie podmienok v aktuálne prebiehajúcom tendri Bratislavskej župy na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy.
„O tom, k akému nákupu príde a či využijeme aj spolufinancovanie zo zdrojov EÚ, sa budeme môcť vyjadriť až po jeho ukončení,“ dodal.
Slovak Lines, zabezpečujúci prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme v Bratislavskom kraji, má spolu 325 autobusov, z toho v prímestskej doprave 272. priemerný vek autobusov je 9,48 roka.
Nové možnosti na výmenu vozov
Prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský potvrdil, že niektorým autobusovým dopravcom v spolupráci so štátom alebo samosprávnymi krajmi sa podarilo v minulosti získať ekologické autobusy s alternatívnym pohonom. Ide však podľa neho rádovo len o kusy.
„Ich počet zásadným spôsobom nezmenil štruktúru vozidlových parkov a zlepšeniu klímy pomohol len mierne. Dôvodom je, že v minulosti neexistoval špecializovaný operačný program Európskej únie, ktorý by sa zameriaval vyložene na ekologické aspekty v doprave,“ priblížil Sádovský.
V súvislosti s vládnym Plánom obnovy alebo ďalším programovacím obdobím využívania eurofondov sa podľa prezidenta ZAD-u otvárajú významné možnosti na výmenu vozidlového parku vo väčšom množstve. Napríklad dieselových autobusov za plynové alebo elektrické. Sádovský tvrdí, že autobusové spoločnosti veľmi radi tieto možnosti využijú.
„Prevádzkujeme viac ako 4 300 autobusov po celom Slovensku, a ak by sa podarilo vymeniť aspoň 20 percent najstarších vozidiel za nové ekologické, prínos k životnému prostrediu by bol obrovský,“ uzavrel. ZAD združuje šestnásť autobusových spoločností vo všetkých krajoch Slovenska.
Tri riadne ukončené projekty
Novozaložené Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ktoré je od októbra riadiacim orgánom pre IROP, eviduje v rámci programu zatiaľ tri riadne ukončené projekty na nákup autobusov. Všetky sa týkali obnovy vozidlového parku autobusov MHD v krajských mestách Bratislava, Žilina a Košice.
Ako informoval portál NašaDoprava.sk Andrej Ďuríček z rezortného odboru komunikácie, dopravné podniky v Bratislave a v Košiciach nakúpili po 18 nových autobusov, dopravný podnik v Žiline 32 autobusov. Celkové oprávnené výdavky spolu dosiahli takmer 28 miliónov eur, z toho zo zdrojov EÚ 20,3 milióna eur.
Nákup dopravných prostriedkov, obdobne ako aj iné výdavky financované z rozpočtu EÚ, podlieha procesu a kontrole verejného obstarávania. V minulosti sa podľa ministerstva investícií vyskytli komplikácie vo vyhlásených súťažiach, ktoré viedli k ich predĺženiu, prípadne až k opakovaniu.
„V súčasnom období je pre mimoriadnu situáciu spojenú s pandémiou COVID-19 pravdepodobné, že dodacie lehoty na dopravné prostriedky budú dlhšie, čo môže spôsobiť časový sklz v implementácii týchto druhov projektov,“ upozornil Ďuríček.
Pomalé využívanie eurofondov
V rámci IROP je v prioritnej osi Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch vyčlenených 384 miliónov eur zo zdrojov EÚ a 61 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. Z toho bolo k 30. septembru vyčerpaných zhruba 98,5 milióna eur (25,63 percenta) a zo štátneho rozpočtu 18,5 milióna eur (30,27 percenta).
V súčasnom programovom období 2014 až 2020 je možné minúť európske peniaze do konca roka 2023, nepoužité prepadnú. Ďuríček tvrdí, že k danému dátumu je plánované vyčerpanie všetkých aktuálne zazmluvnených projektov ako aj celkovej alokácie prioritnej osi.
Doprava zadarmo je politickým, nie odborným či sociálnym opatrením. Nikto neskúmal, či je potrebná
Vicepremiérka a ministerka investícií Veronika Remišová (Za ľudí) krátko po tom, čo rezort prevzal riadenie IROP-u, predstavila 40 opatrení, ktoré môžu skrátiť čerpanie peňazí v tomto programe už vo vyhlásených výzvach o pol roka. Ich súčasťou je napríklad zníženie počtu povinných kontrol verejných obstarávaní, zjednodušenie výkazov práce a ďalších administratívnych úkonov.
„Vzhľadom na doterajší zdĺhavý proces verejného obstarávania sa značná časť projektov dostala do omeškania so začatím realizácie projektov a je nutné plánované harmonogramy aktualizovať,“ poznamenal Ďuríček.
Ministerstvo po ukončení obstarávaní zo strany prijímateľov a kontrolách dodávateľských zmlúv už nepredpokladá ďalšie omeškanie harmonogramov jednotlivých projektov.
Zameranie podpory na projekty
Predmetom podpory cez IROP v rámci prioritnej osi Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch sú okrem projektov obnovy vozidlového parku autobusov MHD a prímestskej autobusovej dopravy aj projekty zamerané na rekonštrukciu a modernizáciu krajských ciest II. a III. triedy, vypracovanie plánov udržateľnej mobility pre krajské mestá a samosprávne kraje.
Na opravy a údržby slovenských ciest I. triedy podľa odhadov chýba zhruba 600 miliónov
Podpora je určená aj pre projekty na zabezpečenie moderných tarifných, informačných a dispečerských systémov, ako aj na zlepšenie informovanosti cestujúcich. Zameraná je tiež na zlepšenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy a na rekonštrukciu, modernizáciu a výstavbu infraštruktúry pre nemotorovú dopravu.
„V auguste 2020 bola vyhlásená výzva na podporu nemotorovej dopravy v sume 16,3 milióna eur určená primárne pre miestne a regionálne samosprávy,“ uviedol Ďuríček.
V závislosti od procesu budú do konca roka schvaľované projekty rekonštrukcií a modernizácií ciest II. a III. triedy v dvoch vyhlásených výzvach v rámci IROP a projekty podpory verejnej osobnej dopravy cez výzvu uzavretú v auguste tohto roka. Vzhľadom na nedostatok zdrojov ďalšie výzvy vyhlásiť neplánujú.