Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) plánuje v tomto roku prepraviť spolu 79 miliónov cestujúcich. Bolo by to o takmer 2 milióny osôb viac ako v predpandemickom roku 2019, kedy svojimi vlakmi odviezla vyše 77 miliónov pasažierov.
Cestujúci každoročne pribúdali
Tento počet bol najvyšší od zavedenia bezplatnej prepravy pre žiakov, študentov a dôchodcov v roku 2014. Podľa údajov národného osobného vlakového dopravcu odvtedy cestujúci každoročne pribúdali až do roku 2019.
Pre obmedzenia počas pandémie koronavírusu ľudí vo vlakoch ZSSK výrazne ubudlo – v rokoch 2020 a 2021 ich bolo 46,7 milióna a 45,7 milióna. Vlani množstvo cestujúcich vzrástlo na 67 miliónov, ale stále zostávalo pod úrovňou rokov 2017 až 2019.
Železniční odborári žiadajú funkčný systém financovania, katastrofálny stav by mohlo zlepšiť aj pripravené memorandum
Počet platiacich cestujúcich by mal v roku 2023 presiahnuť 50 miliónov, čo by bolo tiež viac ako v roku 2019 s takmer 48 miliónmi. V minulom roku využilo štátne vlaky skoro 44 miliónov platiacich osôb.
Zdarma sú deti do 6 rokov
ZSSK zároveň očakáva, že v aktuálnom roku prepraví 28,5 milióna cestujúcich s nárokom na 100-percentnú zľavu z cestovného.
Malo by ich byť viac ako vlani, kedy za cestu po železnici neplatilo 23 miliónov ľudí s právom na úplnú zľavu, avšak stále menej ako v roku 2019, v ktorom ich bolo 29,6 milióna.
Letné vlaky začali premávať, podporia turistickú sezónu aj domáci cestovný ruch
„Od roku 2019 sú do štatistík so 100-percentnou zľavou z cestovného zahrnuté aj deti do 6 rokov,“ vysvetlila ZSSK. Názov bezplatná preprava používali železničiari do konca minulého roka, od začiatku tohto roka zaviedli označenie 100-percentná zľavu z cestovného.
Viac ako v roku 2019
Vlaky InterCity, ktoré národný dopravca prevádzkuje na vlastné náklady mimo objednávaných dopravných služieb vo verejnom záujme, majú podľa plánov v aktuálnom roku previezť 830-tisíc cestujúcich.
Železnice dostanú od štátu o 200 miliónov eur viac, pôvodná suma im na infraštruktúru nestačila
Tento počet by bol vyšší ako v roku 2019, v ktorom tieto najrýchlejšie domáce vlaky prepravili medzi Košicami a Bratislavou, resp. Viedňou zhruba 818-tisíc pasažierov.
Vlani nimi cestovalo 525-tisíc osôb. ZSSK v minulom roku previezla aj 2,3-tisíca imobilných ľudí s využitím asistencie. V roku 2019 bolo týchto cestujúcich 3,2-tisíca a vlani 1,3-tisíca.