V niektorých častiach hlavného mesta vzniknú rezidentské parkovacie zóny.
Cieľom novej parkovacej politiky v Bratislave je znížiť množstvo áut a riešiť problémové parkovacie oblasti. Zavedenie nových pravidiel nebude celoplošné a celočasové. Na vytýčených problémových miestach sa vytvoria rezidentské zóny, v ktorých obyvatelia Bratislavy dostanú rezidentské karty.
Jednotlivé zóny môžu mať rozdielne časové obmedzenia, napríklad na niektorých miestach budú pravidlá platiť len cez deň alebo len zopár hodín. V oblastiach, ktoré nemajú problém s parkovaním, sa nevytvoria žiadne rezidentské zóny, resp. spoplatnenie pre nerezidentov. Za účasti mnohých starostov mestských častí to uviedol dnes na tlačovej besede primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Potrebná regulácia áut
„Bratislava je jedno z posledných veľkých európskych miest, ktoré parkovaciu politiku ešte nemá. Zároveň v meste neustále rastie počet áut. Ulice nedokážeme nafúknuť, ani okamžite zvýšiť počet parkovacích miest,“ uviedol Vallo. „Preto je potrebné ich počet začať regulovať. Inšpiráciou sú okolité štáty, kde sa takáto politika zaviedla a znížil sa počet áut,“ dodal primátor.
Magistrát odhaduje, že nové parkovacie pravidlá znížia počet áut o pätinu. Zámerom hlavného mesta je, aby ľudia namiesto svojich áut začali viac používať mestskú hromadnú dopravu (MHD).
V rezidentských zónach zaparkujú obyvatelia len s rezidentskou kartou. Tá sa vzťahuje na auto a trvalý pobyt. Týmto spôsobom chce mesto zatlačiť na obyvateľov, ktorí v Bratislave nemajú trvalé bydlisko, ale zároveň parkujú svoje auto na ulici. Rezidentská karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur, pre druhé auto 150 eur a tretie 500 eur za rok.
Výhody pre držiteľa karty
Táto karta zabezpečí rezidentom parkovanie v ich rezidentskej zóne. Držiteľ karty získa k dispozícii aj sto hodín voľného parkovania pre iné vozidlo vo vlastnej zóne, ktoré môže využiť napríklad pre rodinu, návštevu. Zároveň má dve hodiny denne parkovania v ktorejkoľvek inej rezidentskej zóne Bratislavy, ktoré vie využiť, ak napríklad vezie dieťa do školy alebo na krúžky.
Peniaze, ktoré mesto získa z parkovacej politiky, pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry, posilnenia MHD, vrátane parkovacích domov v tých zónach, kde problém s parkovaním pretrvá. Na parkovacej politike nebude profitovať žiadna súkromná firma. Na starosti ju bude mať mestská organizácia a kontrolu v uliciach zabezpečí mestská polícia.