Diaľnica D1 spojí Slovensko s Ukrajinou cez hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod
Hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Plánovaná diaľnica D1 na východe Slovenska povedie k hraniciam s Ukrajinou definitívne cez priechod Vyšné Nemecké – Užhorod.

Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslava Kmeťa (nom. Sme rodina) diaľničné prepojenie potvrdili na slovensko-ukrajinskom stretnutí v Užhorode.

Strategický úsek pre dopravu

Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje spracovanie novej štúdie realizovateľnosti pre koridor D1 Bidovce – štátna hranica Slovenska a Ukrajiny. „Ide o strategický úsek pre cestnú dopravu. Kým v súčasnosti je tento koridor najmä vstupnou bránou z Ukrajiny na Slovensko, v krátkej budúcnosti bude týmto smerom prúdiť materiálna pomoc z krajín Európskej únie na Ukrajinu,“ informoval na sociálnej sieti Kmeť.

Štátny tajomník rezortu dopravy sa zúčastnil v pondelok v Užhorode na slovensko-ukrajinskom podnikateľskom fóre, to bolo súčasťou 5. zasadnutia medzivládnej komisie pre hospodársku, priemyselnú a vedecko-technickú spoluprácu medzi Slovenskom a Ukrajinou. Uskutočnilo sa tiež rokovanie medzi zástupcami slovenského ministerstva dopravy a výstavby a ukrajinského ministerstva infraštruktúry.

Nové prepojenia na východe

Cieľom rezortu dopravy je rozvoj existujúcej cestnej a železničnej infraštruktúry a výstavba nových dopravných prepojení aj na východnom Slovenska s dôrazom na medzinárodnú dopravu a prepojenie na Ukrajinu. „V tomto kontexte vítam návrh Európskej komisie rozšíriť Európske dopravné koridory siete TEN-T o Ukrajinu,“ uviedol Kmeť.

Medzi tie najhlavnejšie patrí preprava obilia z Ukrajiny cez územie Slovenska. Vývoz cez naše územie postupne rastie. Kým v júli sa cez Slovensko previezlo 61-tisíc ton obilia, v septembri to bolo 114-tisíc ton. V Čiernej nad Tisou sú k dispozícii skladovacie kapacity na 130-tisíc ton a pribudnú ďalšie. „Pre prevoz sa využíva trasa cez Čiernu nad Tisou, zapojila sa širokorozchodná trasa v Maťovciach s prekladiskom v Haniske pri Košiciach. Veľkým prínosom je i zvýšenie priepustnosti realizovaním krátkodobých opatrení zo strany polície a colníkov,“ priblížil Kmeť. Pre navýšenie presunu tovaru sú podľa neho potrebné modernizácie železničných staníc Čierna nad Tisou, Maťovce a terminálu intermodálnej dopravy v Dobrej, pre ktoré je potrebné získať financovanie zo zdrojov EÚ.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Kmeť
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaEurópska komisia (EK)MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSme rodina