Nový druh oplotenia na diaľniciach výrazne znižuje riziko stretu so zverou. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vymenila minulý rok na viacerých úsekoch diaľnic D2 a D1 ploty za nové typy, ktoré sú kvalitnejšie, vyššie a zasadené hlbšie do zeme.
Nebezpečné strety
Zvýšili tak bezpečnosť na miestach, kde často dochádza k nebezpečným stretom s lesnou zverou. Na úseku D2 Bratislava – Malacky sa im podarilo tieto incidenty znížiť takmer o polovicu.
Novinkou sú pachové plašiče, ktoré pomáhajú udržať zver mimo diaľničnej infraštruktúry, najmä v čase ich párenia. Informovala o tom hovorkyňa z Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Nový minister dopravy Lančarič je optimista, viac ako osemsto miliónov eur z eurofondov sa vraj stihne dočerpať
Vymenené oplotenie meria 180 centimetrov a má lepšie upevnenie. Oplotenie je tým účinnejšie voči drobnej aj väčšej zveri a aj voči tým, ktorí by chceli plot podhrabať. Nové oplotenie je zaistené tromi napínacími drôtmi.
Obnovenie 10-tich km oplotenia
„V minulom roku sme obnovili približne 10 kilometrov oplotenia na úsekoch, kde existuje najvyššie riziko stretu so zverou. Ide o úseky D2 medzi hlavným mestom a Malackami a o úseky D1 v niektorých častiach stredného a východného Slovenska. V tomto roku máme na pláne vymeniť ďalších približne 8 kilometrov oplotenia,“ uviedla hovorkyňa.
NDS pripomína, že s jarným a letným obdobím prichádza aj čas párenia. Pohyb zvierat je počas ich ruje nevyspytateľný. Na úseku D4 medzi Záhorskou Bystricou a Devínskou Novou Vsou preto začali používať pachové ohradníky.
Mosty na Slovensku v zlom až havarijnom stave pribúdajú, katastrofu má odvrátiť nový program
Vyhýbajú sa smradu
Fungujú tak, že pachový materiál sa aplikuje na drevené stĺpiky a na zvodidlá. Táto látka zvieratám „smrdí“, takže sa tomuto miestu vyhnú. Momentálne sú pachové ohradníky nainštalované na oboch stranách diaľnice v celkovej dĺžke sedem kilometrov.
„Počas obdobia ruje pohyb lesnej zveri nemusí zastaviť ani kvalitné oplotenie. Takisto sú miesta, kde z praktických dôvodov oplotenie osadené nie je, ako napríklad križovatky. Preto prosíme motoristov, aby dbali na zvýšenú opatrnosť,“ uzavrela Žgravčáková.