Diaľničiari ešte zapracujú pripomienky, chcú vyhlásiť tender na dostavbu D1 s tunelom Višňové

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Západný portál tunela Višňové - Dubná skala stavby D1 pri obci Višňové
Západný portál tunela Višňové - Dubná skala stavby D1 pri obci Višňové. Foto: archívne, SITA/Milo Fabian.
  • aktualizované 26. novembra, 13:46

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) chce vyhlásiť súťaž na dostavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové do konca tohto roka. Po zapracovaní posledných pripomienok Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) k súťažným podkladom pre tender ich ešte prerokuje s Ministerstvom dopravy a výstavby SR (MDV).

Ak rezort súťažné podklady schváli, diaľničiari už budú môcť začať tender na výber nového zhotoviteľa stavby diaľnice. Informovali o tom v utorok predstavitelia NDS na stretnutí s médiami s tým, že zároveň pripravujú zvlášť aj súťaž na dodávku technológie tunela Višňové a ďalšie súťaže súvisiace s týmto úsekom D1. NDS chce vybrať zhotoviteľa v roku 2020 s tým, aby stavbu diaľnice dokončil do roku 2023, dokedy možno využiť peniaze Európskej únie.

Dlhoval desiatky miliónov eur

Bývalý zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové, taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo – Dúha, doteraz uhradil subdodávateľom zhruba 34 mil. eur, teda 92,7 % z celkových záväzkov. Uviedol to generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin s tým, že všetky záväzky podzhotoviteľom budú uhradené do konca tohto roka a NDS to priebežne kontroluje.

Zhotoviteľ dlhoval ku koncu februára tohto roka 282 subdodávateľom viac ako 36,6 mil. eur. Diaľničiari po inventarizácii stavby zaplatila pôvodnému zhotoviteľovi 24,8 mil. eur, a to za technologické zariadenia určené pre výstavbu a zabudovateľný materiál, za riadne vykonané stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného.

Neustály boj so zhotoviteľom

Diaľničiari si budú u doterajšieho zhotoviteľa D1 s tunelom Višňové uplatňovať všetky finančné nároky. „Bol to neustály boj s týmto zhotoviteľom, ktorý neustále niečo sľuboval,“ povedal Ďurišin s tým, že bol ochotný dokončiť diaľnicu, iba ak mu NDS zaplatí 160 mil. eur nad rámec kontraktu v objeme takmer 410 mil. eur bez DPH.

„Potom z neznámych dôvodov to korigovali na 120 mil. eur. Keď sme zriadili komisiu medzinárodných expertov, talianska strana predložila svoj hlavný nárok vo výške 52,6 mil. eur,“ uviedol Ďurišin. Dôvodom nároku na dodatočnú platbu sú zhoršené geologické podmienky a za nadvýlomy, pričom zhotoviteľ žiadal predĺženie lehoty výstavby.

Nárok zhotoviteľa zamietli

Komisia im po niekoľkých mesiacoch práce uznala predbežne 7,8 mil. eur,“ podotkol šéf NDS s tým, že komisia určila stranám dopočítať hodnotu nároku zhotoviteľa. NDS teraz so stavebným dozorom vypočítava, koľko z uvedenej sumy mu už vyplatila.

Nárok zhotoviteľa na nepredvídateľnosť geologických podmienok a s tým súvisiace predĺženie lehoty výstavby podľa NDS komisia zamietla. NDS bude od zhotoviteľa žiadať desiatky miliónov eur a predpokladá, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať zhotoviteľ a nie ona. Komisia pre riešenie sporov o nároku NDS ešte nerozhodovala.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Ďurišin
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosť