- aktualizované 9. decembra, 13:13
Národná diaľničná spoločnosť, a.s., (NDS) zaplatí spoločnosti SkyToll, a. s., za poskytovanie služby výberu mýta v roku 2023 vyše 63 miliónov eur. V porovnaní s pôvodnou cenovou ponukou prevádzkovateľa mýtneho systému v objeme 103,6 mil. eur, ktorá rátala aj s valorizáciou z dôvodu inflácie, je to menej o vyše 40 mil. eur.
NDS o tom v piatok informovala s tým, že sa dohodla so SkyToll-om na úprave zmluvy o elektronickom výbere mýta a vyrokovala výhodnejšie podmienky, pretože provízia výbercu bude oveľa nižšia.
Diaľničiari budú rokovať o cene mýtnych brán, odkúpia ich len za výhodných podmienok
V prípade uvažovaného odkúpenia systému do vlastníctva štátu by diaľničiari uhradili za mýto v budúcom roku spomínanú vyššiu sumu. Zmluva o komplexnej službe elektronického výberu mýta medzi NDS a SkyToll-om z roku 2009 mala pôvodne uplynúť koncom tohto roka, ale diaľničiari stále neuzatvorili tender na vybudovanie nového mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory.
Vyčíslenie je v dodatku
„Zavŕšili sme po takmer dvoch rokoch rokovania so súčasným poskytovateľom mýtnych služieb. Zabezpečili sme prvú základnú službu výberu mýta pre rok 2023 a zároveň sme ju potvrdili memorandom medzi oboma spoločnosťami, aby sa stala záväznou pre SkyToll,“ potvrdil na stretnutí s médiami podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco.
Doležal zatiaľ neprezradí, za koľko chce štát odkúpiť kontrolné mýtne brány
Presné finančné vyčíslenie podľa neho je v dodatku, ktorý už nebude tak ako doteraz utajovaný.
„Všetky čísla budú po zverejnení verejne dostupné,“ ubezpečil s tým, že na rokovaniach dospeli k výrazne lepším podmienkam pre Slovensko z pohľadu výberu mýta a kontrahovania služieb od SkyToll-u.
Nečakané bomby
Ako zástupca diaľničiarov pokračoval, podarilo sa im dohodnúť na uplatnení 50 percent valorizácie o infláciu k januári 2023.
Elektronické mýto prinieslo diaľničiarom od začiatku roka viac než 140 miliónov eur, zľava dosiahla vyše 3 milióny eur
„Dohoda bola na stole už v septembri 2022. Avšak práve aktuálne rozhodnutia v oblasti ekonomických opatrení, či už na minimalizovanie dopadov krízy alebo diskusia o špeciálnom odvode, boli nečakané bomby, ktoré do rokovaní prichádzali,“ upozornil Ivanco.
To ich podľa neho vracalo späť k rokovaniu, nakoľko znova bolo potrebné prepočítať zo strany výbercu mýta podmienky a či ich môže podpísať.
„Ďalej sme zrušili inštitútu päťročnej opcie. Za posledné mesiace sme boli pod tlakom toho, prečo sme niečo nevyužili. Nemohli sme to komunikovať, bola to jedna z tém, o ktorých sme rokovali. Protistrana mala v rukách veľké eso – buď zakontrahujeme SkyToll na (ďalších) päť rokov alebo nič,“ priblížil Ivanco.
Výhoda pre štát
Dohodli sa na pokračovaní výberu mýta o jeden rok bez automatického predlžovania zmluvy.
Autodopravcom z UNAS sa nepáči predĺženie mýtneho systému. Doležalovi odkazujú, že nezabúdajú a má ich čakať v uliciach
„Je to výhoda pre štát, aby sa minimálne v tomto krízovom období vedel rozhodovať kompetentne a bez tlaku.“
Doplnili tiež mechanizmus na postupné ukončovanie spolupráce so SkyToll-om v budúcom roku.
„Zmluva ako by nepočítala s tým, že sa raz bude končiť. Doplnili sme transparentný mechanizmus na prevod časti podniku alebo čiastkovej služby,“ uviedol podpredseda predstavenstva NDS a dodal, že zmluva nepočítala s povinnosťami predávajúceho.
Odkúpenie mýtnych brán
Od budúceho týždňa budú rokovať o odkúpení tzv. mýtnych brán, resp. časti podniku s prácou pre 170 ľudí. Dáta o výbere mýta budú po podpise dodatku zmluvy patriť NDS.
Mýtny tender sa má pred podpisom zmluvy ešte preskúmať, Vážny zo Smeru podal podnet na Úrad pre verejné obstarávanie
Česká spoločnosť ITIS Holding, ktorá je od augusta 100-percentným vlastníkom SkyToll-u, potvrdila dosiahnutie dohody o dodatku zmluvy s NDS.
„Spoločnosť SkyToll vyhovela žiadosti štátu a v súlade s podpísaným dodatkom zmluvy začala proces ukončovania komplexnej služby elektronického výberu mýta na Slovensku,“ uviedol hovorca ITIS Holdingu Miroslav Beneš.
„Veríme, že ideálnym riešením pre budúci výber mýta na Slovensku je férové vysúťaženie nového systému a jeho dodávateľov,“ dodal Beneš.