Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračuje v príprave projektu druhej etapy výstavby diaľničného privádzača v úseku od Levoče do Spišskej Novej Vsi.
Potreba aktualizácie
Hoci pôvodnú dokumentáciu dala vypracovať ešte v roku 2016, najnovšie k zmluve s jej zhotoviteľom pribudol dodatok.
Privádzač k D3 v Kysuckom Novom Meste bude meškať polroka, odovzdať ho majú až v júni 2024
Dôvodom bola potreba jej aktualizácie, pričom cena zákazky sa navýšila o 48 percent. Ako pre agentúru SITA vysvetlil Tomáš Ferenčák z oddelenia marketingu a komunikácie NDS, za osem rokov totiž dokumentácia stratila na relevancii pre dopravné i legislatívne zmeny.
Zhotoviteľ v minulosti síce vypracovanú dokumentáciu pre stavebné povolenie odovzdal, odvtedy sa podľa dodatku k zmluve zmenil podstatne nielen tvar miesta, ktorého sa projektované dielo týka, ale aj platné a účinné všeobecne záväzné právne predpisy.
„Aby sme dosiahli maximálnu možnú finančnú a časovú úsporu, rozhodli sme sa nadviazať na pôvodné práce prostredníctvom dodatku,“ uviedol Ferenčák.
Náklady na novú dokumentáciu
Zmluvná cena z roku 2016 za kompletnú dokumentáciu, vrátane všetkých náležitostí, predstavovala takmer 480-tisíc eur.
Veľké projekty najviac brzdí príprava a verejné obstarávanie, Ráž to chce zmeniť novým zákonom (video)
Cena za aktualizáciu bude podľa hovorcu predstavovať menej ako polovicu tejto sumy. V prípade nového verejného obstarávania by podľa jeho slov náklady na novú dokumentáciu boli výrazne vyššie. „Navyše, by sa musela realizovať od začiatku, čo by prípravný proces významne predĺžilo,“ skonštatoval.
Urýchlenie procesov
Ambíciou NDS je podľa Ferenčáka urýchliť procesy pri aktualizácii dokumentácie, teda nasadiť maximálne možné tempo pri príprave privádzača. Plánovaný termín výstavby však známy nie je.
„Príprava nie je výlučne v časovej réžii NDS, termín samotnej výstavby ovplyvní aj dĺžka povoľovacích procesov. Za NDS možno povedať, že je prioritou prípravné práce ukončiť čo najskôr,“ doplnil hovorca.
Ráž je za prepojenie D1 a R1 cez Donovaly, podľa štúdie ministerstva dopravy je to však nereálne (video)
O výstavbe privádzača sa hovorí takmer dvadsať rokov, o niečo menej o jeho skrátenej verzii. Ide o úsek od križovatky Levoča na diaľnici D1 s napojením na cestu druhej triedy č. 533 pred obcou Harichovce.
Autá zo Spišskej Novej Vsi smerujúce na diaľnicu totiž v súčasnosti musia zachádzať až do Levoče, prípadne využívajú trasu cez Spišský Štvrtok do Jánoviec.