Slovenský mýtny trh je už pripravený na príchod nových medzinárodných poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS).
Vyberať mýto budú od 1. januára 2024 už aj na Slovensku. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo štvrtok informovala, že týchto prevádzkovateľov momentálne testuje, pričom musia napríklad najazdiť 10-tisíc kilometrov, aby zistila, či sú ich systémy kompatibilné.
Štyria poskytovatelia
V akreditačnom procese sú aktuálne štyria EETS poskytovatelia – český ITIS a Eurowag, taliansky Telepass a nemecký Toll4Europe.
Národná diaľničná spoločnosť si prilepší minimálne o 85 percent, dôvodom je otvorenie slovenského mýtneho trhu
Diaľničiari tvrdia, že vytvorili všetky podmienky na to, aby všetci otestovaní nastúpili na ostrú prevádzku začiatkom budúceho roka.
„Slovensko v tomto kroku akreditácie nových výbercov mýta postupuje unikátne. Vytvorili sme zrkadlové testovacie prostredie, preto dokážeme testovať dvoch EETS poskytovateľov naraz,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Individuálne skúšky
Počas individuálnych skúšok vykonajú na OBE jednotke poskytovateľa takmer 20 testov. Musia s palubnou jednotkou vykonať niekoľko prejazdov popri stojacom a idúcom kontrolnom vozidle, či prejsť pod kontrolnými bránami.
„Potom nasledujú komplexné skúšky, počas ktorých sa overí celková funkcionalita procesov. Nasleduje pilotná prevádzka, počas ktorej prebieha permanentné jazdenie na slovenských cestách,“ priblížila Žgravčáková. Zároveň overujú, či sú palubné jednotky EETS poskytovateľov správne nastavené.
Diaľničiari vyhodnotili tendre na nový mýtny systém a služby, ponuka CzechTollu vraj bola najvýhodnejšia
Kontrolné vozidlo je vybavené monitorom, ktorý zobrazuje dáta z testovaných palubných jednotiek uložených v okoloidúcom vozidle.
Správnosť nastavenia palubných jednotiek
Mýtny úradník si vie prejsť všetky potrebné informácie, napríklad počet náprav, emisnú normu nákladného vozidla, ale hlavne vie skontrolovať, či je palubná jednotka zapnutá a či je mýto zaplatené alebo nie.
V prípade porušenia niektorých povinností môže posádka vozidla udeliť aj pokutu.
„Z pohľadu testovania nových EETS poskytovateľov je úlohou kontrolných vozidiel práve preverovať správnosť nastavenia palubných jednotiek,“ dodala Žgravčáková.