Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) prerokovala štúdiu uskutočniteľnosti nového mýtneho systému s odbornou verejnosťou vrátane autodopravcov. Štúdia identifikuje hlavné problémy existujúceho zabezpečenia výberu mýta a odporúča možnosti odstránenia príčin problémov.
Ako v piatok informovala NDS, na verejnom prerokovaní štúdie sa zúčastnili zástupcovia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska, ako aj neziskovej mimovládnej organizácie INEKO a Výskumného ústavu dopravného.
Národná diaľničná spoločnosť so všetkými zúčastnenými prerokovala štúdiou posudzované alternatívy technologického riešenia, spôsoby zabezpečenia zákazníckych služieb, možnosti poskytovania služieb logistiky a prevádzky palubných jednotiek a dodávku infraštruktúry.
Autodopravcovia sa zaujímajú o mýtny úrad
Debata bola konštruktívna, zástupcov autodopravcov zaujímalo najmä fungovanie mýtneho úradu a vzťah medzi ním a NDS.
Diaľničiari vybrali v júli na mýte takmer 19 miliónov eur, medziročne si však pohoršili
„Mýtny úrad bude mať kompetencie v rámci fakturácie, bude to fakturačná entita štátu,“ povedal na stretnutí podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií v NDS Jaroslav Ivanco.
Cieľom je, aby nový mýtny systém bol flexibilnejší a ekonomickejší, prinášajúci viac zdrojov na údržbu spoplatnenej siete. Verejné obstarávanie na dodanie prvej časti mýtneho systému plánuje NDS vyhlásiť na jeseň tohto roka. Štát bude systém elektronického výberu mýta vlastniť aj prevádzkovať.
Okrem výraznej úspory nákladov podľa NDS prinesie aj kompatibilitu s plánovaným európskym mýtnym systémom.
Štúdiá sa zameriava na najbližších 10 rokov
„Štúdia uskutočniteľnosti sa zaoberá návrhom parametrov nového mýtneho systému v časovom horizonte nasledujúcich desiatich rokov, pričom základná doba prevádzkovania systému bola stanovená na päť rokov s možnosťou voliteľného predĺženia lehoty prevádzkovania o ďalších 60 mesiacov,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Ministerstvo vnútra zháňa ochranné pomôcky, na respirátory či rukavice plánuje minúť tisíce eur
Na konci roka 2022 sa skončí súčasná zmluva o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta a je nevyhnutné zabezpečiť výber mýta v nasledujúcom období.
„Cieľom projektu je zabezpečiť kontinuitu elektronického výberu mýta formou výkonového spoplatnenia všeobecného užívania cestnej infraštruktúry vozidlami s hmotnosťou nad 3,5 tony ako podstatnej zložky výnosov našej spoločnosti na pokrytie prevádzky, údržby a rozvoja siete diaľnic a rýchlostných ciest,“ dodala Žgravčáková.