Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ukončila verejné obstarávanie na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre výstavbu druhej rúry tunela Branisko na diaľničnom úseku D1 Beharovce – Branisko. Zmluvu podpísala s víťazom súťaže, so spoločnosťou Tarosi spomedzi šiestich uchádzačov.
Možné varianty dostavby
Ako diaľničiari vo štvrtok informovali, vybraný dodávateľ štúdiu vypracuje za 163-tisíc eur, pričom predpokladaná hodnota zákazky bola zhruba 235-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na vypracovanie štúdie a zámeru posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA ) má desať mesiacov.
Prvá etapa severného obchvatu Prešova s tunelom Bikoš ušetrí vodičom 10 minút (video+foto)
„Účelom štúdie realizovateľnosti je posúdiť možné varianty dostavby ľavej tunelovej rúry spolu s rekonštrukciou existujúcej tunelovej rúry. Súčasťou štúdie bude aj vypracovanie zámeru EIA, ten bude riešený pre všetky varianty a alternatívy trasy,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
V roku 2022 bola priemerná denná intenzita dopravy na úseku tunela Branisko cez 16-tisíc vozidiel za 24 hodín. Vybudovanie druhej rúry tunela je tak podľa diaľničiarov reálne v pláne.
Výstavba ľavej rúry
„Analýzy nám už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania,“ priblížila Žgravčáková.
ÚVO zamietol námietky v tendri diaľničiarov na štúdiu pre druhú rúru tunela Branisko
Branisko je prvým diaľničným tunelom na Slovensku s dĺžkou takmer 5 kilometrov a má obojsmernú prevádzku v jednej rúre.
Je súčasťou úseku D1 Beharovce – Branisko na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Tunel je v prevádzke od roku 2003, má výšku 4,5 metra (nad chodníkmi 2,2 metra) a šírku 7,5 metra.
Je v ňom najvyššia povolená rýchlosť 80 kilometrov za hodinu, má 13 priečnych prepojení s únikovou štôlňou, ako aj šesť núdzových zálivov a 22 SOS kabín.