Diaľničiari zverejnili štúdiu realizovateľnosti pre diaľnicu D1 po Ukrajinu, analytici odporúčajú optimalizovať náklady

Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou v dĺžke 70 km môže podľa odhadu NDS stáť 1,4 – 1,8 mld. eur.
diaľnica
Foto: ilustračné, Getty Images

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre D1 na východe. Diaľnica D1 patrí medzi najvyššie dopravné priority ako súčasť Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou v dĺžke 70 km môže podľa odhadu NDS stáť 1,4 – 1,8 mld. eur.

Z čoho bude projekt financovaný zatiaľ nie je jasné. Projekt je na začiatku prípravy, kedy je priestor a čas skúmať rôzne trasy a nájsť ideálne riešenie. Ako najlepšiu z posudzovaných alternatív vybrala štúdia trasu cez horský priechod Dargov bez tunela, ktorá ďalej obchádza Michalovce severnou stranou a ústi v existujúcom hraničnom priechode Vyšné Nemecké,“ píše Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na sociálnej sieti.

Varianty so štyrmi pruhmi

Na ceste medzi Bidovcami a Michalovcami už dnes jazdí okolo 14 000 vozidiel denne, čo je viac ako jej kapacita. Na rok 2060 štúdia navyše prognózuje nárast až do 19 000 áut. Výstavba diaľnice v plnom profile, t. j. so štyrmi pruhmi, je preto pre tento úsek opodstatnená.

Štúdia skúmala všetky varianty so štyrmi pruhmi, hoci ďalej od Michaloviec po Sobrance až k hranici sa intenzita dopravy výrazne znižuje. Aj podľa samotnej štúdie tu aj výhľadovo v roku 2060, kedy sa očakáva dvojnásobný nárast dopravy, bude stačiť dvojpruhová diaľnica.

Štyri pruhy by sa tu podľa nej oplatili, až keby pribudlo aspoň päťnásobne viac áut a na to by sa muselo naplniť viacero optimistických predpokladov. Ukrajina by musela vstúpiť do EÚ, preferované diaľničné spojenie z vnútrozemia Ukrajiny do Európy by muselo ísť cez Slovensko, nie rýchlejšou trasou cez Poľsko a muselo by dôjsť k presunu prepravy zo železničnej na cestnú dopravu.

Optimalizácia nákladov projektu

Preto ÚHP odporúča zaoberať sa možnosťami optimalizácie nákladov projektu. Najväčšie úspory môže priniesť výber trasy cez priechod Dargov a okolo Michaloviec a zvolený počet pruhov. Analytici ďalej odporúčajú finálnu trasu zvoliť po zohľadnení aktualizovaných prepočtov.

Medzitým sa totiž zmenila metodika pre analýzu nákladov a prínosov a potrebné je upraviť aj dopravný model, čo by potenciálne mohlo zvýšiť prínosy projektu a mať vplyv na to, ktorý variant je najlepší.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem
Firmy a inštitúcie: Národná diaľničná spoločnosť (NDS)ÚHP Útvar hodnoty za peniaze

Ďalšie k téme

Odporúčané