Mesto Trnava nedostalo vo verejnom obstarávaní na poskytovanie služieb mestskej autobusovej dopravy na obdobie desiatich rokov ani jednu ponuku. Išlo pritom o zákazku s predpokladanou hodnotou približne 24 miliónov eur bez DPH.
Radnica teraz vstúpi s dopravcami do priameho rokovacieho konania. Terajšiemu dopravcovi, spoločnosti Arriva, sa končí zmluva 31. decembra tohto roku.
Samospráva postup nevíta
Priame rokovacie konanie je zákonný postup v prípade, ak obstarávateľ nedostane v súťaži žiadnu ponuku. „Samospráva tento postup nevíta, ale prax ukázala, že dopravcovia nie sú ochotní zapojiť sa do otvoreného a transparentného procesu zadávania zákazky. Mesto je teda nútené pristúpiť k rokovaniam, pri ktorých je tou slabšou stranou, pretože v rámci Slovenskej republiky sa ceny za služby v tejto oblasti nedajú objektívne porovnávať a konkurencia medzi ich poskytovateľmi prakticky neexistuje,“ povedal Peter Kubovič z útvaru verejného obstarávania Mestského úradu v Trnave.
Verejná súťaž na autobusového dopravcu pre Kysuce a Oravu nebude mať víťaza, kraj tender zrušil
Primátor Trnavy Peter Bročka označil situáciu, pri ktorej dopravcovia nejavia žiadny záujem o zákazku vo verejnom obstarávaní za zarážajúcu. „Mesto musí pre občanov zabezpečiť ďalšie fungovanie mestskej autobusovej dopravy, preto budeme v najbližších dňoch rokovať s rôznymi dopravcami. Je však otázne, kde je hranica cien, ku ktorým nás dopravca chce dotlačiť,“ poznamenal Bročka.
Ceny dopravcu sú vysoké
Rozdielne názory vedenia radnice a dopravcu na ceny sa prejavili už pred dvoma rokmi, keď Trnava zrušila verejné obstarávanie na prevádzkovateľa mestskej dopravy. Jediný uchádzač s cenovou ponukou približne 6,5 milióna eur na obdobie dvoch rokov vtedy vysoko prekročil cenové očakávania radnice. Komisia na vyhodnocovanie ponúk vzápätí označila predloženú ponuku za neprijateľnú.
Štátnym železniciam chýbajú desiatky rušňovodičov, záujemcov chcú prilákať aj vyššími platmi
Samospráva Trnavy má k dispozícii analýzy, podľa ktorých sú ceny aktuálneho trnavského dopravcu vysoké. Dopravná spoločnosť argumentuje vyššími výdavkami na techniku, potrebou zvyšovať mzdy a zvyšovaním ďalších nákladov.
Podmienky súťaže
Podľa pôvodne vyhláseného verejného obstarávania mal dopravca v Trnave zabezpečiť autobusovú dopravu na šiestich nosných linkách, štyroch doplnkových a troch školských. K dispozícii musel mať najmenej 34 autobusov, s ktorými by bol schopný najazdiť viac ako 1,1 milióna kilometrov ročne. Ani jeden z autobusov nemal byť starší ako dvanásť rokov, vybavené mali byť prístupom na internet prostredníctvom siete WiFi.
Ak sa Trnava zapojí do Integrovaného dopravného systému spolu s Bratislavským a Trnavským krajom, vybraný dopravca to musí akceptovať. Medzi podmienkami verejného obstarávania bolo aj to, že pracovníci dopravcu, najmä vodiči, zamestnanci informačných kancelárií, informátori a dispečeri sa majú k cestujúcim správať slušne a ochotne.