Ministerstvo dopravy a výstavby bude požadovať z fondu plánu obnovy Slovenska jednu miliardu eur. Z toho 700 miliónov eur by malo ísť na modernizáciu železničnej siete a 300 miliónov eur na obnovu rodinných domov.
Tri okruhy projektov
Ako vyhlásil na tlačovej besede šéf rezortu dopravy a výstavby Andrej Doležal, ministerstvo pripravilo tri okruhy projektov. Sústrediť sa chcú najmä na zelené investície, teda projekty, ktoré výrazne prispejú k zlepšeniu podmienok bývania a zároveň podporia železničnú dopravu ako najekologickejší spôsob cestovania.
Rekonštrukcia južnej trate do Košíc nie je pripravená, prioritou je sever a aj trať Nitra - Bratislava
Prvým projektom je elektrifikácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné za 119 miliónov eur, ktorý je už pripravený.
Lepšiu a rýchlejšiu dopravu po železniciach chce ministerstvo dopravy zabezpečiť cez konkrétne opravy železničných mostov, tunelov, zabezpečovacích systémov, staníc či koľají. Ide o celkovú investíciu v hodnote 700 miliónov eur.d
Rýchla a komfortná jazda
„Jediným spôsobom ako presvedčiť ľudí, aby presadli z áut do vlakov je rýchla a komfortná jazda po železnici. Pri súčasnom stave železníc to nedokážeme. Fond obnovy je jedinečná možnosť, ako znížiť roky zanedbaný investičný dlh a ako zmodernizovať železnice pre ľudí tak, aby sa nám všetkým cestovalo komfortnejšie a rýchlejšie,“ podotkol Andrej Doležal.
Štát zmenší svoje príjmy, vláda odklepla zníženie dane z motorových vozidiel pre autodopravcov
Tretím okruhom podpory je obnova 30 tisíc rodinných domov vo výške až 300 miliónov eur. Práve rodinné domy predstavujú podľa ministra dopravy veľký potenciál energetickej úspory, lebo mnoho ľudí využíva staré kotle a ich zdroje energií sú nielen zastaralé, ale aj výrazne znečisťujú ovzdušie.
„Naším cieľom je prispieť ku kvalitnejšiemu a zdravšiemu bývaniu ľudí, pričom tým znížime náklady na energie a zároveň prispejeme k ochrane nášho ovzdušia,“ dodal Andrej Doležal. Obnova prispeje podľa neho aj k riešeniu energetickej chudoby ohrozených skupín obyvateľov.