Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) sa stotožňuje s protestom železničných nákladných dopravcov a ich požiadavkami na zvýšenie podpory tomuto sektoru. Pripomenul, že takmer pol miliardy eur pôjde na modernizáciu a rekonštrukciu železničných tratí z európskych prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti.
„Ďalšie stámilióny sú alokované z Operačného programu Slovensko, ďalšie stámilióny čerpáme z CEF-u (Nástroj na prepájanie Európy) a zo štátneho rozpočtu,“ povedal v utorok na brífingu Doležal.
Železnice sú v katastrofálnom stave
„Je to na mieste, železničná infraštruktúra je v katastrofálnom stave, ovplyvňuje železničnú dopravu ako takú. Železniční dopravcovia ako napríklad Železničná spoločnosť Slovensko (národný osobný dopravca) má častokrát meškanie alebo nedokáže dodávať tak kvalitnú službu práve vzhľadom na to, že máme veľmi nekvalitnú infraštruktúru,“ uviedol Doležal.
Situácia v nákladnej železničnej doprave je kritická. Dopravcovia vyzvali vládu, aby si pred problémami nezatvárala oči
Jedným z míľnikov plánu obnovy podľa ministra bolo predstavenie jasných priorít v oblasti modernizácie a rekonštrukcie železničných tratí. „Tento míľnik sme splnili, zverejnili sme jasný investičný plán a harmonogram, ako chceme rekonštruovať trate na Slovensku. Tridsať rokov sme na to kašľali a ďalších tridsať rokov bude trvať, kým železničnú infraštruktúru dostaneme do akého-takého stavu,“ upozornil minister dopravy.
Nemôžu si dovoliť vyhodiť milióny eur
Sú úseky, kde vlaky jazdia rýchlosťou 10, 20 kilometrov za hodinu tam, kde je pôvodná koridorová rýchlosť 100 alebo 120 kilometrov za hodinu. Minister dopravy je podľa vlastných slov pripravený sa s dopravcami stretnúť aj na vznik medzirezortnej skupiny, k čomu ho vyzvali, na čokoľvek, čo prospeje železničnému sektoru.
Stotožnil sa s hodnotením Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý plánovanú výstavbu novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom nepovažuje za najlepšie riešenie pre zabezpečenie priameho vlakového spojenia Bratislavy a Nitry.
„Situácia je tak zlá, že nemôžeme vyhodiť 500 alebo 600 miliónov na novú 20-kilometrovú trať, ale radšej ich použijeme na rekonštrukciu a modernizáciu už existujúcich tratí, aby sme ich vrátili aspoň do pôvodných koridorových rýchlostí,“ povedal Doležal.
Symbolická protestná jazda rušňov
Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) v utorok zorganizovala symbolickú protestnú a hlučnú jazdu rušňov naprieč Bratislavou z Petržalky na Hlavnú stanicu. Upozornila tiež na kritickú situáciu v nákladnej železničnej doprave, dlhodobo zanedbanú infraštruktúru, nedostatočnú podporu od štátu a v otvorenom liste žiada šéfa rezortu dopravy aj iných členov vlády o zvýšenie podpory.
Čo bude s priamym spojením Nitry a Bratislavy? Nová trať nie je najlepšie riešenie, ale analytici majú iný nápad
Dopravcovia požiadali ministra o začatie seriózneho dialógu a iniciovanie vzniku medzirezortnej pracovnej skupiny, ktorej cieľom by bola príprava koncepcie rozvoja nákladnej železničnej dopravy ako ekologického spôsobu prepravy tovarov.
Podiel cestnej a železničnej nákladnej prepravy v roku 2011 bol 76 ku 21 percent, v roku 2020 sa zvýšil na 80 k 18 percentám. Dopravcovia pošlú na vedomie list aj premiérovi, ministrom financií, hospodárstva a životného prostredia a tiež predsedovi parlamentnému hospodárskemu výboru.