Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) považuje za absolútnu prioritu vo svojom rezorte stabilizáciu železničného sektora, neznižovanie výdavkov do železničnej dopravy vo verejnom záujme a železničnú infraštruktúru, čo súvisí aj s plánom obnovy.
Informoval o tom v utorok po rokovaní vlády s tým, že v tomto týždni plánuje rokovať s ministrom financií Igorom Matovičom (OĽaNO) o rozpočtových otázkach. Podľa ministra dopravy pôjde o prvé oficiálne stretnutie, konať by sa malo pravdepodobne vo štvrtok.
„Budem žiadať, aby sme nezačínali s nulou. Určite nebudem súhlasiť so škrtaním výdavkov v oblasti líniových stavieb, o ostatných kapitolách sa môžeme baviť,“ povedal Doležal. Napríklad, do líniových stavieb v Českej republike plánujú dať päť miliárd eur, Slovensko sotva jednu.
PPP projekty sú poslednou možnosťou
V prípade líniových cestných stavieb bude minister žiadať, aby Slovenská správa ciest dostala väčší rozpočet.
„V opačnom prípade nezvládne realizovať investičné projekty, ktoré majú byť kryté z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra do konca roku 2023. Máme niekoľko obchvatov, ktoré potrebujeme akcelerovať, v opačnom prípade nedokážeme peniaze na tieto stavby vyčerpať,“ uviedol Doležal.
Pravidlá vysielania vodičov sa v rámci Európskej únie zjednotia, schválila vláda
Týka sa to aj mostov, ktoré sú v katastrofálnom stave. Štátni cestári podľa neho nemajú kapacity, aby dokázali pripravovať projekty, nie ich ešte financovať. Minister dúfa, že sa mu podarí zvýšiť rozpočet pre cestárov, inak bude nútený spustiť PPP projekt na masívnu obnovu mostov na Slovensku.
„PPP je odpoveďou nielen, keď nemáte financie, ale aj keď nemáte personálne kapacity, aby ste to vyprojektovali,“ poznamenal Doležal s tým, že stav mostov je dôsledkom ich dlhodobého zanedbávania.
S nulou v rozpočte toho veľa nespravia
V súvislosti s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) chce minister opäť apelovať, aby nezačínali ďalší rok s nulou v rozpočte. Myslí si, že je to nezmysel. „Skoro každá stavba NDS prekračuje rozpočtové obdobie, čiže potrebujeme mať rozpočtovo kryté investície,“ upozornil Doležal.
Pripomenul, že v minulosti boli aspoň memorandá medzi rezortom dopravy a diaľničnou spoločnosťou, ktoré výhľadovo finančne kryli zo štátneho rozpočtu stavby, ktoré NDS spúšťa.
NDS je pripravená vyhlásiť tender na križovatku D1D4, ministerstvo financií už uvoľnilo financie
Minister očakával, že pripravený harmonogram investičných priorít v infraštruktúre bude pre rezort financií záväzný a na jeho základe sa budú uvoľňovať peniaze na stavby v tomto dokumente.
„Nedeje sa to tak. Začali sme rozpočtový rok s nulou a na každú jednu stavbu potrebujem explicitný súhlas ministerstva financií,“ upozornil Doležal. Ako podotkol, odpoveď ministra financií na žiadosť z marca doteraz neeviduje. „Takto to predsa nemôže fungovať,“ uzavrel minister.