Doležal privítal obnovenie výstavby diaľnice pri Ružomberku v plnom rozsahu, práce boli dlhšie utlmené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Andrej Doležal

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) privítal dohodu o plnom obnovení stavebných prác na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.

Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal Doležal k situácii na problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove.

Výstavba obchvatu

Výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) sa na ich pokračovaní už v plnom nasadení dohodla so zhotoviteľom stavby, zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.

Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil nedávno predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.

Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne.

Tunelu Čebrať chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko.

Preprojektovanie a zmena trasy

Zhotoviteľom stavby liptovského úseku diaľnice D1 na základe zmluvy ešte z novembra 2013 je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., Brno (pôvodne OHL ŽS) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava.

Diaľnicu mali vybudovať pôvodne za 227 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov.

To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez DPH.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej DoležalVladimír Jacko
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy a výstavbyNDS Národná diaľničná spoločnosť