V súvislosti s fungovaním národného mýtneho systému od začiatku roka 2023 je podstatné to, či bude funkčný a nie to, kto a v akej forme ho bude zabezpečovať.
Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja to znamená, že z výberu mýta budú zabezpečené financie na údržbu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.
„Zároveň štát bude za takéto mýto platiť menej ako doteraz,“ uviedol pre agentúru SITA Matej.
Reagoval tak na predĺženie poskytovania služby výberu mýta zatiaľ o dvanásť mesiacov v budúcom roku s terajším výbercom, a to na základe dodatku zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) a spoločnosťou SkyToll, a. s.
Mýto už mal prebrať štát
Zmluva o komplexnej službe elektronického výberu mýta z januára 2009 mala pôvodne uplynúť koncom tohto roka a od začiatku nasledujúceho malo už fungovať nové domáce mýto za výhodnejších podmienok v rukách štátu.
Ceny diaľničných známok sa zvýšia o 20 percent. Koľko zaplatíme za ročnú, 30-dňovú a 10-dňovú?
Diaľničiari ani za dva roky od vyhlásenia neuzavreli tender na jeho vybudovanie vrátane technickej podpory, a súvisiace mýtne služby chcú ešte nanovo obstarávať, mýto preto bude ďalej vyberať súčasný prevádzkovateľ.
Riaditeľ IDH poznamenal, že nové vedenia Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) a NDS stáli pred situáciou, že aj keby hneď po svojom nástupe na jar 2020 vypísali nový tender na kompletnú dodávku mýtneho systému, nestihli by vybrať a spustiť výber mýta s novým dodávateľom od 1. januára 2023 z viacerých dôvodov.
Neboli pripravené podklady
„Predchádzajúce vedenia ministerstva a NDS nepripravili podklady pre vyhlásenie nového tendra. Lehota na prípravu takého zložitého tendra je minimálne šesť mesiacov, samotné obstarávanie trvá minimálne osemnásť mesiacov a následná implementácia do okamžiku prepnutia mýta zo súčasného dodávateľa na nového minimálne dvanásť mesiacov,“ vysvetlil Matej s tým, že tak či tak by sa muselo pokračovať so súčasným dodávateľom.
Európske mýto na Slovensku môže ako prvý poskytovať Telepass, záujemcov je však viac a ich provízie budú nižšie
„Preto rozhodnutie nového vedenia ministerstva a NDS vybrať sa cestou postupného budovania vlastného mýtneho úradu a postupného ukončovania spolupráce so SkyToll-om ruka v ruke so znižovaním nákladov bolo správne rozhodnutie,“ podotkol.
Dopravný expert očakáva, že predlžovanie zmluvy so SkyToll-lom nebude viac ako o dva roky, za ten čas považuje za potrebné dobudovať mýtny úrad, odkúpiť kontrolný systém, resp. mýtne brány od SkyToll-u a vysúťažiť správu mýta ako službu.
Čisto politická požiadavka
Podľa Mateja postupné zavádzanie Európskej služby elektronického výberu mýta ako doplnku k národnému mýtu otvára liberalizáciu v tejto oblasti.
„Požiadavka, že mýto bude po roku 2022 vyberané bez spoločnosti SkyToll, bola čisto politická,“ tvrdí Matej.
Namiesto nového mýtneho systému štát predlžuje nevýhodnú zmluvu so SkyTollom o ďalší rok, náhradný scenár sa nekonal
Podľa neho aj v prípade, že by za predchádzajúceho ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) vtedajšie vedenie NDS stihlo vypísať tender na celý mýtny systém ako celok a následne vybrať víťaza, nijako by nevedeli nastaviť podmienky tendra tak, aby sa SkyToll tendra nezúčastnil a bol úspešný.
„Spôsob, ktorý zvolilo nové vedenie ministerstva a NDS, spĺňa tieto podmienky,“ myslí si odborník.
Mýto je terčom kritiky
Hnutie OĽaNO s Igorom Matovičom v minulosti ešte v opozícii silno kritizovalo mýto ako jeden z najväčších podvodov v slovenskej histórii z čias vlád Smeru.
Nastavenie a efektívnosť mýta okrem vtedajšej opozície kritizovali neskôr aj mimovládne organizácie či Najvyšší kontrolný úrad SR.
Náklady na prevádzku mýta pôvodne dosahovali polovicu z výnosov, viacerými opatreniami postupne klesli pod 40 percent s perspektívou budúceho znižovania pod 20 percent a viac aj v dôsledku zavedenia európskeho mýta s viacerými poskytovateľmi.