Dopravný podnik Bratislava vykázal vlani stratu 6,5 miliónov eur, hlavne pre navýšenie miezd

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dopravný podnik Bratislava
Foto: ilustračné, SITA/Jozef Jakubčo

Dopravný podnik Bratislava (DPB) vykázal za minulý rok stratu 6,5 miliónov eur. Pre agentúru SITA to uviedol predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.

„Spoločnosť predbežne vykazovala k 31. decembru 2019 stratu približne 6,5 miliónov eur zo služieb vo verejnom záujme. Strata je spôsobená primárne navýšením miezd v roku 2019, ktorých nárast dohodlo vedenie DPB s odborovými organizáciami v rámci kolektívneho vyjednávania. Konečné výsledky hospodárenia DPB za rok 2019 budú komunikované po podaní účtovnej závierky,“ doplnil Rybanský.

Čím skôr vyradiť Karosy

Šéf DPB sa vyjadril aj k pripravovaným zmenám v DPB. „Práve nám prebieha súťaž na zlepšenie informovania cestujúcich prostredníctvom informačných tabúľ na zastávkach. Pokračujeme v prácach na projekte modernizácie údržbovej základne pre električky. V priebehu roka 2020 bude pokračovať modernizácia električkovej trate v Karlovej Vsi, ale aj menších úsekov v Rači a na Americkom námestí. Pripravujeme organizáciu MHD počas jednotlivých výluk tak, aby sme aj napriek obmedzeniu električiek v niektorých úsekoch zabezpečili kvalitnú náhradnú autobusovú dopravu, ale aj spoľahlivú premávku električiek v ostatných úsekoch siete,“ informoval Rybanský a doplnil, že v polovici roka zavedie DPB moderné letiskové autobusy s regálmi pre batožinu.

„Čím skôr by sme chceli vyradiť všetky Karosy, ktoré v súčasnosti ešte vypomáhajú v doprave,“ dodal.

Nová trolejbusová trať

V spolupráci s mestom pripravuje DPB aj novú trolejbusovú trať spájajúcu Dlhé diely s Kramármi tak, aby sa v budúcnosti dali autobusy nahradiť ekologickejšími trolejbusmi.

Medzi priority DPB v tomto roku patrí tiež debarierizácia električkových zastávok, odstránenie bodových porúch na koľajových tratiach, modernizácia vývesných plôch a pokračovanie v informatizácii zastávok.

„V spolupráci s mestom by sme radi priniesli nový, vlastný dizajn mobiliáru zastávok. V neposlednom rade chceme zlepšiť sociálne zázemia pre vodičov a pracovné prostredie pre našich pracovníkov v dielňach,“ doplnil Rybanský a dodal: „V súčinnosti s magistrátom sa tiež podieľame na rozvojových projektoch, ktorými sú napríklad ďalšie nové električkové a trolejbusové trate. Opäť chceme začať obnovovať vozidlový park električiek a aj v súvislosti s budovaním nových tratí doplniť vozidlový park električiek a trolejbusov o ďalšie vozidlá,“ dodal.

Úpravy v cestovných poriadkoch

Dopravný podnik Bratislava plánuje tiež úpravy v cestovných poriadkoch. „Na základe údajov, ktoré sme zbierali po celý rok 2019, pripravíme návrhy úpravy v linkách s cieľom lepšie využiť kapacitu a znížiť nepravidelnosti v doprave. Cestujúci to pocítia najmä v prípade liniek, ktoré sú v súčasnosti preplnené – tieto budú posilnené. Chceme zmeniť plán údržieb a monitorovanie stavu električkových a trolejbusových tratí, odstrániť niektoré havarijné stavy v rámci prevádzok, obnoviť a doplniť techniku pre správu a údržbu tratí,“ dodal šéf DPB a predstavil ďalšie plánované inovácie:

„Na vybraných zastávkach chceme otestovať zobrazovanie cestovných poriadkov a iných informácií využitím technológie elektronického papiera, plánujeme zabezpečiť informácie o nadväzných spojoch na monitoroch vo vnútri vozidiel. V neposlednom rade chceme tento rok spustiť možnosť kúpy jednorazových cestovných lístkov prostredníctvom platobných kariet priamo vo vozidlách MHD,“ uzavrel.

Martin Rybanský vymenoval aj úspešné projekty DPB v roku 2019. „Zabezpečili sme pokrytie Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji 2019 verejnou dopravou, napriek náročnej situácii počas prvej etapy modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke sme zvládli náhradnú autobusovú aj električkovú dopravu. Zaviedli sme systém informátorov, ktorí cestujúcim pomohli zorientovať sa v novej organizácii MHD, zlepšili sme informovanie cestujúcich cez informačné systémy vo vozidlách,“ uviedol a dodal, že DPB má vysúťažené a už realizuje údržbové práce na električkových tratiach v hlavnom meste.

„Úspešne sme vysúťažili aj väčšie opravy tratí na Americkom námestí a v Rači na Záhumeniciach,“ doplnil.

Zoštíhlená organizačná štruktúra

Úspešným prípadom bolo podľa Rybanského aj riešenie MHD počas uzávierky Mlynských nív. „Vďaka BUS pruhom a vyhradeniu Páričkovej ulice pre MHD naďalej zabezpečujeme rýchlu dopravu do širšieho centra mesta,“ doplnil šéf DPB a dodal: „Zoštíhlili sme organizačnú štruktúru podniku, vďaka čomu sa len v roku 2019 ušetrilo približne 168-tisíc eur, zlepšili sme aj manažment obstarávania náhradných dielov, čo prinieslo od apríla do konca roka 2019 úsporu cca 900-tisíc eur,“ upresnil.

Okrem toho DPB zaviedol podľa Rybanského mnoho menších zlepšení v prevádzke liniek MHD či komunikácii s verejnosťou. „Pripravili sme po rokovaniach s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Jaspers projekty ohľadom financovania rozvojových plánov DPB vrátane zakúpenia nových veľkokapacitných električiek a trolejbusov a tiež modernizácie údržbovej základne,“ vysvetlil.

„Naši zamestnanci profitujú z uzavretia kolektívnej zmluvy na roky 2019-2023 medzi DPB a tromi odborovými organizáciami. Tá obsahuje všetky dohodnuté podmienky v oblasti odmeňovania zamestnancov, ktoré boli výsledkom kolektívneho vyjednávania v máji 2019. Podarilo sa tak zvýšiť mzdy až o 20 percent,“ uzavrel Rybanský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin Rybanský
Firmy a inštitúcie DPB Dopravný podnik Bratislava