Navrhované riešenie pre dostavbu druhej etapy diaľnice D3 z Oščadnice do Čadce v dĺžke 4 kilometre nie je optimálne. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) totiž presúva lokálnu dopravu z obchvatu späť do mesta, čím sa v centre Čadce vytvára nový dopravný problém.
Vedľajšie účinky dostavby
Analytici odporúčajú Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) vyhodnotiť, či bolo zvolené správne riešenie vzhľadom na vyvolané vedľajšie účinky, a to viac áut v Čadci a dlhšie cestovanie z Oščadnice. Zároveň navrhujú zvýšiť ekonomickú efektívnosť projektu.
„Vysoké náklady a zhoršenie lokálnej dopravy znižujú pomer medzi prínosmi a nákladmi na úroveň 0,25. Podľa prepočtu ÚHP by mohla byť návratnosť dvakrát vyššia, ak sa minimalizuje presun lokálnej dopravy do miest,“ informoval v hodnotení projektu na sociálnej sieti ÚHP. Podľa štúdie NDS na súčasnom obchvate Čadce plánuje dobudovať ďalšie dva pruhy aj druhú rúru tunela Horelica. Čas prejazdu po diaľnici sa skráti zo 4 na 2 minúty.
Kysučania sa nemusia obávať, príprava zvyšných úsekov D3 ostáva podľa Lančariča prioritou
Investícia má stáť 235 miliónov eur, z toho stavebné náklady sú približne 180 miliónov eur. „Kvôli technicky náročnému terénu a množstvu mostov sa môže stať vôbec najdrahšou diaľničnou stavbou na Slovensku. Kilometer dvoch pruhov diaľnice vyjde na 59 miliónov eur,“ uviedla analytická inštitúcia.
Počet áut môže byť dvojnásobný
Súčasná cesta je preťažená a D3 patrí medzi dopravné priority. Diaľnica je zároveň súčasťou Transeurópskej dopravnej siete, ktorá má byť dobudovaná do roku 2030.
„Projekt je názornou ukážkou toho, prečo by sa pri všetkých potrebných diaľniciach mali preskúmať možné riešenia a vyhodnotiť dôsledky v praxi. Vo vypracovanej štúdii nebola riadne posúdená iná alternatíva,“ upozornil ÚHP. Tvrdí, že podľa navrhnutého riešenia môže počet áut v Čadci stúpnuť dvojnásobne a štúdia nehodnotí, aký veľký problém to bude.
Model diaľnice D3 je umelo podhodnotený a neráta s nárastom dopravy z poľskej strany, tvrdí žilinská župa
„Príčinou je spoplatnenie budúcej diaľnice, ktoré presmeruje dopravu na starú cestu cez mesto, a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na budúcu diaľnicu D3,“ dodali analytici.