Na najsledovanejšej dopravnej stavbe na Slovensku, na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, nepoľavuje tempo prác ani približne rok po ich obnovení.
Spoločnosť Skanska SK, a. s., vedúci člen stavebného združenia, v pondelok informovala, že tu sústreďujú svoje maximálne kapacity a odborníkov na tunely, mosty a betónové vozovky zo Slovenska a z Česka. Na stavbe sa pracuje sedem dní v týždni, priamo v tuneli nepretržite.
Využívajú medzinárodné skúsenosti
„Uvedomujeme si dôležitosť a zložitosť tejto stavby a využívame pri nej naše medzinárodné skúsenosti. Najdôležitejšie je, že urobíme všetko pre to, aby sme túto stavbu postavili v požadovanej kvalite a bezpečnostných štandardoch, ako sme to urobili pri našich predchádzajúcich projektoch,“ ubezpečil generálny riaditeľ Skanska SK Miroslav Potoč.
V tuneli je denne viac ako 180 pracovníkov. „Začali sa práce na odkope pláne vozovky, kde bolo vyťažených 24 000 metrov kubických kameniva a zabetónoval sa úsek s dĺžkou 4,5 kilometra,“ uviedol projektový manažér tunela Vladimír Kotrík.
Tunel Sitina je už prejazdný v oboch smeroch, ale na cestách sa stále tvoria rozsiahle kolóny
Súbežne realizujú ďalšie práce a pripravujú pokládku štrbinových žľabov a vozovkových vrstiev. „Celkovo sme v tuneli už spotrebovali viac ako 112-tisíc metrov kubických betónu, čo je 12 500 domiešavačov,“ dodal.
Na úseku D1 dlhom 13,5 kilometra, z toho tunel má 7,5 kilometra, stavajú osem mostov, pričom použitá technológia má urýchliť výstavbu.
Hotovo do konca budúceho roka
„Most 203 je so svojou dĺžkou 947 metrov najdlhší, podopretý 66 piliermi s výškou až 40 metrov,“ priblížil projektový manažér mostov Viliam Kučera.
Ďalší most je vo veľmi ťažkom zosuvnom území, má dĺžku 580 a výšku 22 metrov. „Len pre stavbu tohto mosta sme vyvŕtali takmer 11 kilometrov pilót,“ podotkol.
Hospodársky výbor sa bude zaoberať aktuálnym mýtnym tendrom, Kremský zvolal mimoriadne rokovanie
Združenia Skanska – Višňové sa zaviazalo dokončiť diaľnicu s tunelom Višňové pôvodne takmer za 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty do konca roka 2023.
Pre nevyhnutné opravné práce v tuneli po predošlom zhotoviteľovi sa lehota výstavby môže predĺžiť minimálne do septembra 2024 a zvýši sa aj zmluvná cena výstavby.