Štátne dotácie na prevádzku železničnej infraštruktúry narástli medzi rokmi 2021 a 2023 o tretinu, z 299 miliónov eur na 401 miliónov eur. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) sa žiadne zdroje na údržbu neškrtali.
Zlý stav tratí a nestabilné financovanie
Analytická inštitúcia v rámci Ministerstva financií SR v súvislosti s medializovanými informáciami o železničnej infraštruktúre uviedla, že na zlý stav tratí, ich slabé využitie a potrebu zabezpečiť stabilné financovanie údržby poukázala v audite Železníc SR (ŽSR) už v roku 2019.
Stav slovenskej železničnej infraštruktúry začína byť život ohrozujúci, upozorňujú dopravcovia
„Spolu s ministerstvom dopravy sme vypracovali analyticky podloženú metodiku pre výber priorít v železničných investíciách a podľa nej spracovali aj zoznam tratí, ktoré treba rekonštruovať, aby sa predišlo kolapsu dopravy. Práve potreba zachovať trate v prevádzkyschopnom stave je podľa metodiky najvyššou prioritou,“ informoval v utorok na sociálnej sieti ÚHP.
Potreba automatizácie
Analytici poukázali na potrebu investovať do automatizácie. Cez Plán obnovy a odolnosti SR sa podľa inštitúcie podarilo zabezpečiť 118 miliónov eur na investície do diaľkovo ovládaných zabezpečovacích zariadení a ďalších 432 miliónov eur na rekonštrukcie, modernizácie a elektrifikácie tratí.
Železničná doprava na Slovensku je v kritickom stave, modernizuje sa pomaly a priemerný vek lokomotív je 29 rokov
„Okrem toho ŽSR navrhujeme financovať prostredníctvom viacročnej zmluvy so štátom s každoročnou valorizáciou štátnej dotácie podľa jasne nastavených pravidiel,“ dodal ÚHP. Podľa úradu to pomôže štátnemu operátorovi železničnej infraštruktúry dlhodobo plánovať a zabezpečí predvídateľnosť a stabilitu financovania.