Drahší stavebný materiál komplikuje situáciu aj diaľničiarom, NDS hovorí o miliónových navýšeniach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica, výstavba ciest, cesta, D1
Diaľnica, výstavba ciest, cesta, D1 Foto: www.facebook.com

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) má aktuálne požiadavky zhotoviteľov stavieb na zvýšenie cien v objeme približne 40 miliónov eur. Dôvodom je nárast cien vstupných materiálov stavbárov prakticky na všetkých diaľničných stavbách.

„NDS vníma tému zvyšujúcich sa cien stavebných materiálov a ďalších vstupných nákladov jednotlivých zmluvných zhotoviteľov. V spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR hľadáme riešenia tejto situácie,“ uviedla pre agentúru SITA vedúca oddelenia komunikácie NDS Eva Žgravčáková.

Diaľničiari situáciu pozorne sledujú a vyhodnocujú, aby vedeli prijať konkrétne a zodpovedné riešenia, ktoré umožňujú existujúce zmluvné vzťahy.

„NDS musí zanalyzovať, akým spôsobom by sa jednotlivé navyšovania preukazovali a či by možné riešenia boli v súlade s podmienkami verejného obstarávania,“ dodala Žgravčáková. V súčasnosti je v rôznom štádiu výstavby sedem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v celkovom objeme takmer 1,5 miliardy eur bez DPH.

Problémom sú aj predlžujúce sa tendre

Požiadavky zhotoviteľov stavieb z dôvodu zvýšenia cien materiálov evidujú aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

„Rokovania o tejto téme prebiehajú na našom riadiacom orgáne, teda ministerstve dopravy, ktorému ŽSR poskytli potrebné údaje,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Ria Feik Achbergerová. Štátny operátor železničnej infraštruktúry nekonkretizoval, o akú sumu žiadajú zhotovitelia zvýšiť cenu stavieb.

Železnice majú rôzne typy projektov, niektoré vývoj cien zohľadňujú, iné majú cenu fixne nastavenú. Podľa informácií agentúry SITA to býva problém, napríklad, keď sa neúmerne predlžuje proces verejného obstarávania.

Tender na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves – Malacky – Kúty – štátna hranica SR/ČR trval tri roky. Aktuálne stavby na modernizáciu, elektrifikáciu a rekonštrukciu železničných tratí a úsekov v pôsobnosti ŽSR majú celkovú zmluvnú hodnotu zhruba 1,1 miliardy eur.

Vodohospodári navyšovanie cien neevidujú

K problému rastu cien na stavbách sa vyjadril aj štátny podnik Vodohospodárska výstavba, pričom v tejto súvislosti nezaznamenal navyšovanie zmluvne dohodnutých cien.

„Projekty sú v súčasnosti realizované v súlade s aktuálne platnými zneniami uzavretých zmlúv. Vodohospodárska výstavba situáciu na stavebnom trhu eviduje a bude naďalej postupovať v súlade s aktuálne platnou legislatívou,“ zareagovala pre agentúru SITA kancelária generálneho riaditeľa podniku.

Aktuálne realizovaný projekt inovácie a modernizácie plavebných komôr na Vodnom diele Gabčíkovo má zmluvnú cenu takmer 150 miliónov eur bez DPH.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováRia Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)VVB Vodohospodárska výstavbaŽSR Železnice Slovenskej republiky