Slovenská správa ciest (SSC) plánuje otvoriť druhú etapu prvého úseku obchvatu Brezna na ceste prvej triedy I/66 v septembri tohto roka. Ministerstvo dopravy SR uvedený termín pre agentúru SITA v pondelok potvrdilo v súvislosti s kontrolným dňom na stavbe.
„Súčasná cena stavby je 38,5 milióna eur, pričom výstavba postupuje podľa harmonogramu,“ uviedla Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstvo dopravy.
Takmer dvojnásobná cena
Pôvodná zazmluvnená cena výstavby preložky hlavnej cesty južne od centra Horehronia v objeme zhruba 19,9 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) sa tak doposiaľ takmer zdvojnásobila. Nárast nákladov spolu s daňou aktuálne predstavuje 18,6 milióna eur, alebo skoro 94 %.
Diaľničiari podpísali zmluvu na výstavbu druhej časti obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 (video+foto)
Druhú etapu obchvatu Brezna na základe zmluvy zo septembra 2020 stavia združenie stavebných spoločností SMS, a.s., z Banskej Bystrice a Viakorp, s.r.o., zo Zvolena. Práce sa zaviazali uskutočniť za 30 mesiacov, teda za dva a pol roka. Cestári financujú stavbu aj zo zdrojov Európskej únie.
Príčiny nárastu ceny
Podľa informácií o zmenách v zmluve vo Vestníku verejného obstarávania hodnota zatiaľ poslednej cenovej úpravy dosiahla takmer 3,8 milióna eur a dosiahla spomínaných 38,5 milióna eur s DPH. Podľa oznámenia štátnych cestárov dôvodom tohto nárastu ceny je zmena rozsahu stavby, stavebný dozor dal pokyn na stabilizáciu územia, a to odvodnenie svahu subhorizontálnymi vrtmi na základe skúšobných a prieskumných vrtov.
Výstavba obchvatu Plavnice je dokončená, náklady sa vyšplhali na takmer 38 miliónov eur
Slovenská správa ciest vyhlásila súťaž na zhotoviteľa druhej etapy obchvatu Brezna v novembri 2019. Teda pred začiatkom pandémie koronavírusu a neskorším rastom cien stavebných materiálov a prác, ktorý ešte zrýchlila vojenská agresia Ruska proti Ukrajine. Cestári pri vyhlásení tendra určili odhadované náklady po úprave na vyše 25 miliónov eur bez DPH, spolu s ňou cez 30 miliónov eur.
Odbremení centum mesta
Ide o ucelenú časť cesty v dĺžke 1,6 kilometra, stavba sa začína v križovatke Mazorníkovo s cestou II. triedy vybudovanej v rámci prvej etapy a končí sa v križovatke s cestou I/72 v smere na Tisovec.
Výstavba Via Carpatia bude na Slovensku meškať niekoľko rokov, Maďari sú vraj už hotoví
Výstavba až celej druhej etapy preložky cesty I/66 vylúči tranzitnú dopravu z centra Brezna. V meste sa tým podľa cestárov zvýši priepustnosť dopravy, zníži sa hluk, emisie a zvýši sa bezpečnosť cestnej premávky. Hlavným cieľom vybudovania druhej etapy prvého úseku obchvatu spolu s prvou etapou je odbremenenie centra mesta od tranzitnej, prevažne ťažkej nákladnej dopravy.