Elektrifikácia jednokoľajnej železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra, vrátane rekonštrukcie jej časti, sa začína.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) budú stavebné práce za viac ako 216 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), spolu s ňou cez 259 miliónov eur, financovať z prostriedkov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti.
V piatok poklepali základný kameň stavby plánovanej na 810 dní, teda dva a štvrť roka, od odovzdania prvého staveniska.
Prínos pre rozvoj východného Slovenska
Hlavným zhotoviteľom je spoločnosť Eltra, s.r.o., z Košíc, pomôžu jej viacerí subdodávatelia, ktorí majú zabezpečiť zhruba tretinu prác v objeme 73 miliónov eur bez DPH. Pôvodné odhadované náklady pri vyhlásení tendra na zhotoviteľa vlani v lete boli skoro 171 miliónov eur bez dane.
Premiér Ódor pripustil vyššie cestovné vo vlakoch, minister Lančarič sa chce pozrieť na čísla
Investícia umožní nahradiť motorové vlaky za elektrické na celej takmer stokilometrovej železničnej trati medzi Košicami a Bánovcami nad Ondavou v okrese Michalovce. Štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť predpokladá jej pozitívny prínos pre rozvoj východného Slovenska.
„Modernizácia a elektrifikácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné výrazne zefektívni osobnú dopravu v oblasti Zemplína,“ očakáva.
Modernejšie súpravy a vozne
Podľa rezortného štátneho tajomníka je to jeden z vlajkových projektov plánu obnovy, ktorý sa podarilo preniesť z papiera do reality.
ZSSK by podľa vládneho auditu mohla ušetriť 130 miliónov eur. Medzi odporúčaniami sú aj úprava cien či zmena grafikonu
„Inovácie na trati umožnia nasadiť modernejšie súpravy a vozne. Súčasťou projektu je okrem elektrifikácie aj rekonštrukcia trate a modernizácia zabezpečovacieho zariadenia. Cestujúci tak budú cestovať kratšie a oveľa komfortnejšie,“ uviedol Kmeť.
Modernizáciu trate pri Poprade brzdia chýbajúce komponenty aj vojna na Ukrajine
Ako dodal, modernizácia prenesie trať Bánovce nad Ondavou – Humenné do 21. storočia. Trať by mala byť elektrifikovaná a zrekonštruovaná na jeseň roka 2025.
Zvýšenie rýchlosti na 120 km/h
Projekt zahŕňa vyhotovenie projektovej dokumentácie, vrátane zabezpečenia súvisiacej inžinierskej činnosti, stavebné práce pri komplexnej rekonštrukcii železničného zvršku na koľaji č. 1 na úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, na novom staničnom zabezpečovacom zariadení v stanici Michalovce a samotnú elektrifikáciu celej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
Železničiari žiadajú otvorenie trate Sereď - Galanta a vyvodenie zodpovednosti za nečinnosť
Rekonštrukcia zvršku umožní zvýšiť rýchlosť zo 100 na 120 kilometrov za hodinu. Zvršok v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske je z rokov 1977 až 1984 po životnosti, podľa železníc jeho technický stav sa zhoršuje a nie je možné ho dlhodobo udržiavať bežnou údržbou.
„Elektrifikácia trate je za dlhé obdobie najvýznamnejší projekt na ekologizáciu železničnej dopravy. Prinesie zlepšenie dopravnej obsluhy veľkej časti východného Slovenska,“ podotkol námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre rozvoj a investície Jozef Veselka.
Nižšie prevádzkové náklady
Primátor Humenného Miloš Meričko ocenil, že cestovanie pre Humenčanov do Košíc bude rýchlejšie. „Výstavba strediska technicko-hygienickej údržby napreduje, je vo svojej záverečnej fáze, a teraz štartujeme elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné,“ dodal s tým, že Humenné sa zaradí medzi významné železničiarske mestá na Slovensku.
Po komplexnej rekonštrukcii a modernizácii železničnej infraštruktúry na trase sa okrem zlepšenia bezpečnosti prevádzky zvýši maximálna rýchlosť, skrátia sa jazdné časy a znížia prevádzkové náklady. Medzi Košicami a Humenným budú jazdiť elektrické súpravy.
Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie horného a dolného Zemplína s Košicami.