Eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu sa previezla električkou po zrekonštruovanom bratislavskom Starom moste a prešla sa po Cyklomoste slobody v Devínskej Novej Vsi.
Dopravné projekty financované z fondov Európskej únie na území Bratislavy a Bratislavského kraja (BSK) si dnes prezrela európska komisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu. Urobila tak počas dnešného neformálneho summitu predsedov vlád a prezidentov 27 členských štátov EÚ v Bratislave.
Cretu, ktorá priletela na dvojdňovú pracovnú návštevu Slovenska, si v hlavnom meste pozrela zrekonštruovaný Starý most a previezla sa električkou do Petržalky. So zástupcami Bratislavského kraja a Dolného Rakúska navštívila Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.
Doprava dominuje aj v novom programovom období
Ako agentúru SITA informovala Iveta Kešeľáková z oddelenia komunikácie a marketingu Kancelárie primátora hl. mesta SR Bratislava, eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu si myslí, že Slovenská republika odviedla veľmi dobrú prácu, pokiaľ ide o čerpanie prostriedkov z eurofondov na dopravné projekty.
„Doprava bude dominovať aj v ďalšom programovom období. Treba pokračovať v doterajšom úsilí a neustávať, aby sa život obyvateľov únie zlepšoval. Uistila som slovenských kolegov, že budeme zjednodušovať čerpanie finančných prostriedkov z EÚ fondov a navzdory tomu, aká zložitá bude cesta k cieľu, ja a kolegovia z EK sme ochotní vždy pomôcť,“ cituje vyjadrenie Coriny Cretu počas stretnutia s bratislavským primátorom Ivom Nesrovnalom tlačová správa z magistrátu.
Zmodernizované budú ďalšie električkové radiály
Na základe prijatého Územného generelu dopravy hlavného mesta SR Bratislavy sa v blízkej budúcnosti pripravuje modernizácia vybraných električkových radiál, pričom ako prvá sa začne modernizovať Karloveská radiála. Mesto avizuje pokračovanie nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MHD) do Petržalky až po Janíkov dvor a tiež budovanie cyklotrás, na ktoré sú už v rozpočte EÚ vyčlenené prostriedky.
Na záver stretnutia, počas ktorého sa eurokomisárka s primátorom previezli električkou zo Starého Mesta cez Starý most do Petržalky, si Corina Cretu prevzala darček od primátora Iva Nesrovnala – oceľovú skrutku z konštrukcie pôvodného Starého mosta, informoval ďalej bratislavský magistrát.
Corina Cretu navštívila Bratislavu naposledy v marci 2015 v súvislosti s financovaním 1. časti projektu Nosného systému MHD do Petržalky v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013. Rekonštrukcia Starého mosta spolu s električkovou traťou už v tom čase predstavovali najväčšiu investíciu EÚ, akú únia dovtedy Bratislave poskytla.
Potrebná je lepšia komunikácia európskych tém
Návšteva eurokomisárky podľa vyjadrenia predsedu BSK Pavla Freša „umožnila opäť otvoriť a prediskutovať viaceré témy ako budúcnosť kohéznej politiky po roku 2020 a jej zjednodušenie, meranie vyspelosti regiónov nad rámec HDP“. Šéf Bratislavského kraja informoval aj o záveroch júlového 7. Európskeho summitu regiónov a miest v Bratislave.
„S komisárkou sme sa rozprávali aj o potrebe lepšej komunikácie európskych tém medzi občanmi a o úlohe regiónov v tejto oblasti,“ cituje tlačová správa Freša. O stretnutí zástupcov BSK a Dolného Rakúska s eurokomisárkou pre regionálnu politiku Corinou Cretu informovala agentúru SITA hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Cyklomost slobody ako príklad cezhraničnej spolurpáce
O tom, že miesto stretnutia – Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi je nielen vzorový projekt cezhraničnej spolupráce dvoch krajín, ale aj obľúbené miesto pre cyklistov a peších turistov, svedčia podľa Freša štatistické údaje. Podľa nich prešlo cez most od začiatku júla 2014 do konca júna 2015 približne 107-tisíc cyklistov a chodcov. Frešo dodal, že kraj najbližšie plánuje výstavbu dvoch cyklolávok v Gajaroch a Vysokej pri Morave.
Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi vedie ponad rieku Moravu a spája bratislavskú Devínsku Novú Ves a dolnorakúsky Schloss Hof. Jeho výstavba sa začala v septembri 2011 a verejnosti ho sprístupnili v lete 2012.
Cyklomost kopíruje trasu pôvodného historického mosta a je dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás. Slúži cyklistom, peším turistom a záchrannej službe. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je štyri metre. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel sedem metrov. Cyklomost slobody získal aj niekoľko architektonických cien.