Výstavba prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 sa oficiálne začala v utorok poklepaním základného kameňa na mieste, kde bude o niekoľko rokov vyúsťovať tunel Bikoš.
Úsek v dĺžke 4,3 kilometra postaví za 142,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., a TuCon, a. s., zaviazali sa, že to stihnú za tri a trištvrte roka, do jari 2023. Predpokladaná cena výstavby bola skoro 170 mil. eur bez DPH.
Tri mosty a protihluková stena
Súčasťou úseku bude 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a 700 metrov dlhá protihluková stena. Výstavba úseku R4 zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.
Osobným autám po dokončení cesty by sa mala cesta skrátiť zhruba o deväť minút, vzhľadom na časté zápchy v okolí Prešova by mal byť priemerný ušetrený čas oveľa väčší. Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova na R4, vrátane pripravovanej druhej etapy v dĺžke 10,2 km, je vyše 16 tisíc automobilov za 24 hodín.
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) počas otvorenia výstavby časti R4 povedal, že keď nastúpil do funkcie v roku 2016, tak tretie najväčšie mesto na Slovensku nemalo žiadny obchvat.
„Tranzitná doprava nielen z východu na západ, ale aj zo severu na juh viedla stredom Prešova. To sa za posledné tri roky mení a začína sa výstavba aj druhého potrebného obchvatu. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove,“ uviedol Érsek.
Na výstavbu úseku D1 Budimír - Bidovce prispeje aj Európska únia, poskytne desiatky miliónov eur
„Veľakrát v posledných rokoch Prešovčania počúvali o prísľuboch, že sa táto trasa začne budovať. Som rád, že práve my sme obhájili túto cestu a začína sa jej výstavba,“ informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Ján Ďurišin.
Prípravné práce
Zhotoviteľ podľa NDS ihneď začne s prípravnými prácami vrátane zriadenia staveniska, prípravy územia či demolácií. „Do konca roka 2019 pristúpi aj k výrubu drevín, archeologickému a pyrotechnickému prieskumu, realizácii prístupových ciest, geotechnickým prácam či preložkám inžinierskych sietí,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Úsek R4 sa západne od Prešova napojí na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov – západ. Následne pokračuje po svahu vrchu Bikoš nad údolím Šarišského potoka. Južný portál tunela Bikoš je v kilometri 1,67 a severný portál v km 2,82.
Aktualizované: V násypoch na stavbe D4 a R7 zistili výskyt nepovolených látok, našli nebezpečný azbest
„Zo severného portálu rýchlostná cesta križuje mostným objektom dlhým 457 metrov cyklistický chodník, rieku Torysa, železničnú trať Košice – Muszyna a cestu I/68. Na konci trasy sa nachádza mimoúrovňová križovatka Prešov – sever (dúbrava) s cestou I/68,“ priblížila Michalová trasu úseku R4.
„Hlavným prínosom začínajúceho úseku R4, spolu s budovaným úsekom D1 Prešov, západ – Prešov, juh, je vytvorenie obchvatu mesta, ktorý zabezpečí, že tranzitná doprava bude odklonená mimo intravilánu,“ uviedla hovorkyňa NDS.
Vyhlásia súťaž na zhotoviteľa
Juhozápadný obchvat Prešova na diaľnici D1 v dĺžke 7,9 km je vo výstavbe od leta 2017, dokončiť ho majú do leta 2021. Zhotoviteľom tohto úseku za 356,35 mil. eur bez DPH je skupina spoločností Eurovia SK, a. s., Doprastav, a. s., a Metrostav, a. s. Stavba je financovaná z prostriedkov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu.
Ak bude druhá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v plnom profile, s dvoma pruhmi v každom smere, NDS je pripravená vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa začiatkom roka 2020.
Foto: Otvorili zmodernizovanú cestu I/65, na renováciu použili recykláciu stavebného materiálu
V prípade, že by mala polovičný profil, bude potrebné prepracovať dokumentáciu na stavebné povolenie, čo môže spôsobiť oneskorenie zhruba dvanásť mesiacov. Na základe požiadavky Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) aktuálne prebieha dopracovanie ekonomickej analýzy.
„Hotové sú dve analýzy požadované ÚHP zo šiestich, na ďalších štyroch sa intenzívne pracuje. Na základe analýzy vydá ÚHP stanovisko, či ďalšie pokračovanie prípravy bude v plnom alebo polovičnom profile,“ dodala Michalová. Na tento úsek má NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil.