Foto: Stavba severného obchvatu Prešova na R4 sa oficiálne začala, súčasťou úseku bude aj tunel Bikoš

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
rýchlostná cesta R4
Zľava: Štátny tajomník ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Peter Krajňák, podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár (štvrtý zľava), minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, poslanec NR SR Peter Chudík, primátorka Prešova Andrea Turčanová, generálny riaditeľ zhotoviteľa Váhostav Marián Moravčík, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin, primátor Veľkého Šariša Viliam Kall a predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský počas slávnostného poklepania základného kameňa pri príležitosti začatia výstavby I. etapy úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat v priestoroch motorestu Šariš Park v Prešove. Prešov, 30. júl 2019. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Výstavba prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 sa oficiálne začala v utorok poklepaním základného kameňa na mieste, kde bude o niekoľko rokov vyúsťovať tunel Bikoš.

Úsek v dĺžke 4,3 kilometra postaví za 142,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., a TuCon, a. s., zaviazali sa, že to stihnú za tri a trištvrte roka, do jari 2023. Predpokladaná cena výstavby bola skoro 170 mil. eur bez DPH.

Tri mosty a protihluková stena

Súčasťou úseku bude 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a 700 metrov dlhá protihluková stena. Výstavba úseku R4 zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

Osobným autám po dokončení cesty by sa mala cesta skrátiť zhruba o deväť minút, vzhľadom na časté zápchy v okolí Prešova by mal byť priemerný ušetrený čas oveľa väčší. Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova na R4, vrátane pripravovanej druhej etapy v dĺžke 10,2 km, je vyše 16 tisíc automobilov za 24 hodín.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) počas otvorenia výstavby časti R4 povedal, že keď nastúpil do funkcie v roku 2016, tak tretie najväčšie mesto na Slovensku nemalo žiadny obchvat.

„Tranzitná doprava nielen z východu na západ, ale aj zo severu na juh viedla stredom Prešova. To sa za posledné tri roky mení a začína sa výstavba aj druhého potrebného obchvatu. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove,“ uviedol Érsek.

„Veľakrát v posledných rokoch Prešovčania počúvali o prísľuboch, že sa táto trasa začne budovať. Som rád, že práve my sme obhájili túto cestu a začína sa jej výstavba,“ informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Ján Ďurišin.

Prípravné práce

Zhotoviteľ podľa NDS ihneď začne s prípravnými prácami vrátane zriadenia staveniska, prípravy územia či demolácií. „Do konca roka 2019 pristúpi aj k výrubu drevín, archeologickému a pyrotechnickému prieskumu, realizácii prístupových ciest, geotechnickým prácam či preložkám inžinierskych sietí,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Úsek R4 sa západne od Prešova napojí na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov – západ. Následne pokračuje po svahu vrchu Bikoš nad údolím Šarišského potoka. Južný portál tunela Bikoš je v kilometri 1,67 a severný portál v km 2,82.

„Zo severného portálu rýchlostná cesta križuje mostným objektom dlhým 457 metrov cyklistický chodník, rieku Torysa, železničnú trať Košice – Muszyna a cestu I/68. Na konci trasy sa nachádza mimoúrovňová križovatka Prešov – sever (dúbrava) s cestou I/68,“ priblížila Michalová trasu úseku R4.

„Hlavným prínosom začínajúceho úseku R4, spolu s budovaným úsekom D1 Prešov, západ – Prešov, juh, je vytvorenie obchvatu mesta, ktorý zabezpečí, že tranzitná doprava bude odklonená mimo intravilánu,“ uviedla hovorkyňa NDS.

Vyhlásia súťaž na zhotoviteľa

Juhozápadný obchvat Prešova na diaľnici D1 v dĺžke 7,9 km je vo výstavbe od leta 2017, dokončiť ho majú do leta 2021. Zhotoviteľom tohto úseku za 356,35 mil. eur bez DPH je skupina spoločností Eurovia SK, a. s., Doprastav, a. s., a Metrostav, a. s. Stavba je financovaná z prostriedkov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu.

Ak bude druhá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v plnom profile, s dvoma pruhmi v každom smere, NDS je pripravená vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa začiatkom roka 2020.

V prípade, že by mala polovičný profil, bude potrebné prepracovať dokumentáciu na stavebné povolenie, čo môže spôsobiť oneskorenie zhruba dvanásť mesiacov. Na základe požiadavky Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) aktuálne prebieha dopracovanie ekonomickej analýzy.

„Hotové sú dve analýzy požadované ÚHP zo šiestich, na ďalších štyroch sa intenzívne pracuje. Na základe analýzy vydá ÚHP stanovisko, či ďalšie pokračovanie prípravy bude v plnom alebo polovičnom profile,“ dodala Michalová. Na tento úsek má NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekJán ĎurišinMichaela Michalová
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťVáhostav - SK