- aktualizované 16. augusta 10:26
Mesto Senec je ďalším kľúčovým mestom na ceste do hlavného mesta. Momentálne prebiehajú na diaľnici D1 Bratislava – Trnava viaceré stavebné práce. Na viacerých úsekoch diaľnice sa tvoria rozsiahle kolóny, v ktorých vodiči strávia aj niekoľko desiatok minút.
Východiskom, teda aspoň čiastočným, je odľahčenie cestnej dopravy vybudovaním záchytného parkoviska v Senci, kde by ľudia z áut presadli do vlaku. Ako Nasadoprava.sk informovalo vedenie mesta, v súčastnosti sa už pracuje na 1. etape „Záchytné parkovisko – parkovací dom Železničná“, ktorý bude riešený ako „Park & Ride (P+R)“.
Parkovanie bude v blízkosti stanice aj autobusových zastávok
Redaktor Mestských novín Senčan Csaba Vysztavel v mene mesta informoval, že realizácia stavby parkovacieho domu je plánovaná na zaužívanej, no nie technicky zodpovedajúcej parkovacej ploche v areáli Slnečných jazier – Juh.
Navrhovaný parkovací dom bude s priamym napojením na integrovanú dopravu. Uvažuje sa tiež o možnosti parkovania z druhej strany železnice, pričom tento zámer zatiaľ nemá presnejší termín výstavby.
Výstavba parkovacieho domu je naplánovaná na rok 2020, ak sa podarí získať nenávratný finančný príspevok /NFP/ na výstavbu. V prvej etape realizácie sa počíta s nákladmi vo výške cca 800.000,-€, pričom by sa malo vybudovať 84 parkovacích miest.
Z toho na dolnom podlaží, ktoré bude v úrovni súčasného parkoviska bude 39 parkovacích miest a na hornom podlaží bude 45 miest. „Už vzhľadom k súčasnému stavu je počet parkovacích miest nedostatočný a je potrebné jeho kapacitu navýšiť,“ uviedla hovorkyňa mesta Senec Martina Ostatníková.
Ostatníková taktiež uviedla, že projekt umožňuje realizovať prípadnú prístavbu aj počas plnej prevádzky parkovacieho domu, čím by sa vytvorilo približne 210 parkovacích miest.
Tu vystáva len jedna otázka. Či s budovaním záchytného parkoviska mesto neprichádza trochu neskoro, keďže stavebné práce na diaľnici D1 prebiehajú už niekoľko rokov a vodiči zažívajú dopravné peklo každý deň.
Rozhodujúcim faktorom bude kvalita cestovania
Záchytné parkovisko bude slúžiť nie len občanom Senca, ale aj ľuďom z okolitých dedín, ktorým by sa tak výrazným spôsobom mohla zlepšiť kvalita dochádzanie za prácou nie len do hlavného mesta, ale aj do Pezinka, či Trnavy.
Ak má byť však tento projekt úspešný natoľko, aby si ľudia zvolili verejnú hromadnú dopravu, je nevyhnutné navýšenie kapacity vlakových spojení, vozňov, ako aj správne a funkčné nastavenie cestovných poriadkov v rámci Integrovanej dopravy.
Mesto vybuduje aj cykloboxy
Mesto plánuje vybudovať aj ďalšie záchytné parkoviská v iných lokalitách, ktoré zatiaľ sú vo fáze prípravy. „Súčasťou projektu bude aj vybudovanie bezpečných cykloboxov v oblasti Železničná s čipovou ochranou v záujme zatraktívnenia používania bicyklov na prepravu k železničnej a autobusovej stanici,“ informoval Vysztavel.
Cykloboxy a stojany na bicykle majú byť realizované ako podpora integrovanej dopravy. „Veľmi sa osvedčil typ verejného cyklostojanu osadený pred MsÚ Senec, ktorý mesto vyhralo v kampani Do práce na bicykli, preto sa plánuje obstaranie a osadenie ďalších podobných stojanov na území mesta,“ doplnil Vysztavel.
Zároveň mesto pripravuje cyklotrasy, ktorých úlohou bude podporiť rozvoj cyklodopravy, t.j. docielenie bezpečnej dopravy v rámci mesta.
Po 5 rokoch parkovanie spoplatnia
Redaktor uviedol, že parkovanie v parkovacom dome bude prvých 5 rokov zdarma, keďže ide o projekt financovaný z NFP. Ako bude nastavená cena celodenného parkovania však neuviedol. Faktom ostáva, že za ten čas budú musieť občanom poskytnúť kvalitné cestovanie, aby sa po spoplatnení a snáď aj dokončení diaľnice D1, nevrátili občania znova do áut.
Po čase sa spoplatnenia aj cykloboxy, služba bude poskytovaná za symbolický poplatok. „Takto získané financie budú použité na ďalší rozvoj cyklistickej infraštruktúry,“ informoval Vysztavel.
Mesto plánuje tiež podporiť aj myšlienku budovania cykloturistických ako aj cyklodopravných trás spájajúcich obce a mestá. Chce sa podieľať na vybudovaní spojenia Senca s Bratislavou plnohodnotným cyklochodníkom od Železničnej stanice Senec.
O koľko by sa mala odľahčiť doprava po dokončení záchytného parkoviska bude jasné až po dokončení pripravovaného generelu dopravy. Súčasne sa bude vytvárať aj samostatný generel cyklistickej dopravy.