Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR odporúča pokračovať v príprave spoločensky návratného úseku obchvatu Šale na ceste prvej triedy I/75.
Podľa inštitúcie Slovenská správa ciest (SSC) vo vyhlásenom verejnom obstarávaní na výstavbu tohto obchvatu odhad stavebných nákladov oproti pôvodnému rozpočtu znížila, avšak nie o odporúčaných 13 % na 82,7 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Analytici v hodnotení tiež navrhli v pripravovanej zmluve o dielo uplatniť inflačnú doložku.
Súčasťou bude trinásť mostov
Obchvaty miest a obcí sú podľa ÚHP vysoká hodnota za peniaze, v Šali aj inde však musia byť dobre pripravené.
„Na ÚHP sme už v roku 2019 hovorili, že Šaľa je jedno z najzaťaženejších miest a na odľahčenie potrebuje obchvat. Teraz sa Slovenskej správe ciest podarilo pripraviť štúdiu, ktorá preukazuje jeho návratnosť – podľa nej má obchvat Šale pomer prínosov a nákladov 1,28,“ uviedla v stredu inštitúcia na sociálnej sieti.
Diaľničiari chcú vyhodiť milióny eur do koša. Za dodanie elektronického mýta chcú zaplatiť dvakrát
SSC podľa ÚHP súhlasila s jeho odporúčaniami z minulého hodnotenia, a to počas tendra optimalizovať stavebné náklady, zaviesť možnosť zrušiť vyhlásenú súťaž, ak sa nepreukáže ekonomická návratnosť, a hľadať ďalšie opatrenia na zlepšenie dopravy v meste v dlhodobom horizonte (napríklad podpora a rozvoj cyklistickej, pešej alebo autobusovej dopravy).
Slovenská správa ciest začiatkom júla oznámila, že vypísala súťaž na zhotoviteľa stavebných prác obchvatu Šale. Nový obchvat mesta bude mať dĺžku 11,8 kilometra, jeho súčasťou bude aj 705 metrov dlhý most cez rieku Váh a trinásť mostov.
Dvadsaťtisíc áut denne
Predpokladaná cena stavebných prác plánovaných na tri roky je 75,3 milióna eur bez DPH. Projekt bude z prevažnej časti financovaný zo zdrojov Európskej únie. Severný obchvat odľahčí Šaľu od tranzitnej dopravy.
Ministerstvo dopravy a výstavby v súvislosti s vyhlásením tendra na obchvat Šale informovalo, že pri výstavbe sa riadia harmonogramom prípravy a výstavby projektov v cestnej infraštruktúre, ktorý vychádza aj z reálnych dopravných dát.
Slovensko patrí ku krajinám s najrýchlejšími cestami na svete, štúdia nás zaradila k zhruba 30 krajinám
„Z posledného sčítania dopravy (2015) vyšla Šaľa ako štvrté dopravne najzaťaženejšie mesto na Slovensku bez obchvatu. Denne prejde mestom 20-tisíc áut a prognóza do budúcnosti hovorí o pomerne výraznom náraste,“ podotkol rezort dopravy.
Veľkosť mesta podľa neho nie je úplne určujúci faktor, keď SSC buduje aj obchvaty menších miest, ale v tomto ukazovateli je Šaľa porovnateľná s inými mestami.