Slovenská správa ciest (SSC) naďalej pokračuje v príprave výstavby obchvatu Kežmarku. Podľa jej riaditeľa Norberta Polievku má táto investícia vysokú prioritu.
Potvrdil to spoločne s ministrom dopravy Jozefom Rážom počas kontrolného dňa v Kežmarku v rámci projektu výstavby mosta na ceste I/66. Ten sa tam podarilo dokončiť a sprejazdniť pred týždňom v piatok, Kežmarčania naň čakali štyri roky.
Obchvat s dĺžkou viac ako 10 kilometrov má byť vybudovaný v dvoch úsekoch, od Veľkej Lomnice po Huncovce a od Huncoviec po Kežmarok.
Druhá etapa stavby obchvatu
Cieľom výstavby je odkloniť dopravu mimo zastavané časti spomínaných obcí a mesta. Kežmarkom denne prechádza viac ako 20-tisíc vozidiel, je spojnicou s Poľskom, Starou Ľubovňou aj Vysokými Tatrami. Pod Tatrami sa o ňom hovorí už roky, bude stáť niekoľko desiatok miliónov eur. V rámci časti trasy z Popradu do Huncoviec už SSC má dodanú projektovú dokumentáciu. Stavbu odobril aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).
„Úrad hodnoty za peniaze to vyhodnotil zatiaľ v polovičnom profile a môžeme robiť ďalšie kroky k tomu, aby sme obchvat dostavali, otvorili a odovzdali do užívania,“ uviedol Polievka.
Na stavenisku severného obchvatu Prešova robia prieskumy, pripravujú aj cestu k budúcemu tunelu Okruhliak
Pôjde totiž o druhú etapu stavby obchvatu, prvá bola v minulosti zrealizovaná po odbočku do obce Mlynica. „Myslím, že to čoskoro dobojujeme a pustíme sa do ďalšej fázy, projektovej prípravy,“ poznamenal minister Ráž. Podľa jeho slov však rezort intenzívne pracuje na novom zákone o nadradenej infraštruktúre.
„Tam by mali byť zaradené všetky líniové stavby tohto významu. Ten zákon vie výrazne zjednodušovať všetky procesné postupy na prípravu ciest. Bude sa to týkať ciest, železníc a strategických investícií Slovenska,“ vysvetlil. Predložiť ho chcú podľa jeho slov v polovici januára. Výrazne podľa neho pomôže v prípravných konaniach, a citeľne zrýchli procesy.
Rekonštrukcia nového mosta
Dlhšie čakali Kežmarčania aj na rekonštrukciu či výstavbu nového mosta pri kruhovom objazde neďaleko autobusovej a železničnej stanice. Ten je súčasťou hlavného prieťahu z Popradu na Starú Ľubovňu, zároveň aj vstupnou bránou do priemyselnej zóny.
Pre jeho zlý stav a kolabujúcu dopravu vyhlásilo mesto v decembri 2019 mimoriadnu situáciu. SSC ako správca úseku následne na moste znížila zaťažiteľnosť a dopravu odklonila na dva provizórne mosty.
Diaľničný Prístavný most bude cez víkend čiastočne uzavretý, NDS vymení mostný záver
„V meste máme priemyselný park, máme tu mliekarne, a teda hlavne pre mliekarov to bol veľký problém, pretože ich niektoré vozidlá sú na hranici nosnosti, riešili to mimoriadnym trasovaním,“ zaspomínal dnes primátor mesta Ján Ferenčák.
Zmena vlastníckej štruktúry
S obnovou mosta na ceste prvej triedy I/66 sa malo začať už vlani, celý projekt však skomplikovali problémy s vysúťaženým dodávateľom, dôvodom mala byť zmena vlastníckej štruktúry.
Po takmer ročnej prestávke sa s prácami začalo v apríli tohto roka. Zmluvný termín ukončenia stavby je síce apríl budúceho roka, nový zhotoviteľ však dokončil most zhruba o jeden kvartál skôr. Práce na ňom ešte ale pokračujú.
Výstavba obchvatu Sabinova má zelenú, štátni cestári podpísali zmluvu so zhotoviteľom
„Vysúťažená suma bola 1,75 milióna eur, momentálne máme za sebou prestavaných zhruba 1,5 milióna eura,“ opísal Polievka. V januári na budúci rok je podľa jeho slov naplánovaná demontáž dočasných mostov.
„Máme ešte položiť obrusnú vrstvu na kruhovom objazde pred mostom a čakajú nás práce na výjazde z mosta v smere na Poprad,“ dodal s tým, že životnosť nového mosta je minimálne 50 rokov.