Väčšina z deviatich pripravovaných prioritných projektov zatiaľ nemá zabezpečené financovanie. V tomto roku by mali byť vyhlásené súťaže na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 a úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa
BRATISLAVA 19. septembra (SITA) – Do konca riadneho funkčného obdobia súčasnej vlády na jar 2020 by mala byť vysúťažená a prípadne aj začať výstavba na rýchlostných cestách R2, R4 a na diaľnici D1 v celkovej dĺžke vyše 90 kilometrov. Ministerstvo dopravy a výstavby SR predpokladá, že sa to môže stihnúť do roku 2019.
Väčšina z deviatich pripravovaných prioritných projektov zatiaľ nemá zabezpečené financovanie. Zo zdrojov Európskej únie môže byť financovaná iba výstavba úseku R2 Košice, Šaca – Košické Olšany (21,25 km) a ak parlament neschváli uvoľnenenie dlhovej brzdy, ďalšie úseky by boli odkázané na štátny rozpočet.
NDS pripravuje súťaže na stavbu úsekov R4 a R2
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd), ktorý je na tomto poste viac ako rok, na stretnutí s médiami v utorok informoval, že v tomto roku majú byť vyhlásené tendre na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) a úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa (13,5 km).
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) už pripravuje súťaže na zhotoviteľa oboch stavieb, podmienkou je zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu.
Érsek bude musieť požiadať ministra financií o uvoľnenie peňazí zo zdrojov štátu na spomínané dva úseky R4 a R2. „Bez toho nemôžem vypísať súťaž, keď nemám finančné krytie. To sa predpokladá na päť rokov dopredu, nie teraz,“ upozornil Érsek.
V príprave sú najmä úseky R2 na juhu Slovenska
V ďalších dvoch rokoch by mali byť podľa ministra dopravy vyhlásené súťaže najmä na úseky R2 na juhu Slovenska. „Prvé úseky, ktoré pôjdu do súťaže, bude potrebné potiahnuť zo štátneho rozpočtu. Pripravené sú ďalšie úseky R2, lebo lídri sa dohodli na tom, že tam potrebujeme stavať cestu, alebo aspoň rozšíriť, keďže je tam najväčšia nezamestnanosť,“ priblížil Érsek. „Pripravenosť je taká, že toto môžem zrealizovať, pokiaľ ešte budem tri roky ministrom,“ dodal minister.
Medzi deviatimi prioritnými stavbami do konca funkčného obdobia vlády sú aj prvá etapa rozšírenia úseku D1 Bratislava – Senec v časti po križovatku Triblavina (3,5 km), výstavba úsekov R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (14,1 km), Kriváň – Mýtna (9,2 km), Zacharovce – Bátka (8,3 km), Bátka – Figa (6,2 km) a druhá etapa výstavby severného obchvatu Prešova na R4 (10,2 km).
Po neuvoľnení dlhovej brzdy zvážia ďalší postup pri diaľniciach
Ak dlhová brzda nebude uvoľnená, podľa ministra dopravy treba zvážiť ďalší postup vo výstavbe diaľnic, ale aj realizácii železničných projektov, napríklad aj formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Do úvahy pripadá najmä problematický úsek D1 Turany – Hubová.
„Sú rôzne možnosti financovania. Štát môže uzavrieť s bankami to isté, čo môže koncesionár (pri PPP projekte). Musíme vymyslieť nejakú formu, či to budú pôžičky, a nejaké riešenie nájsť,“ uviedol Érsek. Poslanci by podľa neho mali rozhodovať o dlhovej brzde na základe pripravenosti výstavby diaľnic a hustoty premávky.
Vznikne strategický zásobník projektov, aby bola výstavba diaľnic plynulá
Počas prvého roku Érseka na poste ministra dopravy a výstavby sa začala výstavba diaľničných úsekov v celkovej dĺžke zhruba 90 km. Ide o stavby na D1 Prešov, západ – juh, D1 Budimír – Bidovce, D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a tiež D4 a R7 pri Bratislave v rámci PPP projektu, pripravené a vysúťažené ešte za predchádzajúcej vlády Smeru.
„Tiež by som chcel pripraviť strategický zásobník projektov a začať ich pripravovať tak, aby aj nasledujúce vlády mohli plynulo pokračovať vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedol Érsek. Výstavba diaľnic by podľa neho v budúcnosti nemala byť predmetom politického boja a mala by pokračovať kontinuálne bez ohľadu na zmeny vlád.