Koronavírus mal vplyv aj na dopravu, výber mýta bol výrazne nižší ako predošlý rok

Spoločnosť SkyToll je však pri očakávaniach od budúceho roka zdržanlivejšia. Situácia závisí od vývoja ekonomiky.
Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Spoločnosť SkyToll považuje rok 2020 z viacerých dôvodov za neštandardný. Prvýkrát od spustenia komplexnej služby elektronického výberu mýta do prevádzky v roku 2010 je výber mýta nižší ako predchádzajúci rok. Elektronický výber mýta v roku 2019 dosiahol 220,97 milióna eur a medziročne bol vyšší o 3,5 percenta.

Nižšia intenzita dopravných tokov sa v tomto roku premietla aj do ekonomických výsledkov firmy. To isté platí aj pre elektronické diaľničné známky (EDZ), ktoré v roku 2020 potrebovalo menej vodičov, predovšetkým zahraničných.

Ako uviedol pre agentúru SITA Anton Bódis, manažér pre komunikačnú stratégiu SkyToll, odmena pre spoločnosť je stanovená práve percentuálne z uhradenej sumy. Služby Skytollu poskytované Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) však pandémia koronavírusu neovplyvnila.

Úhrada známok fungovala na sto percent

Parametre kvality definované zmluvou o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta sa nezmiernili. NDS ich plnenie totiž vyžaduje presne v zmysle zmluvy.

„Vďaka technologickej úrovni nami vybudovaného a prevádzkovaného mýtneho systému nebolo pre SkyToll problémom udržanie služby na doterajšej úrovni. Opatrenia, ktoré sme ako spoločnosť museli prijímať, boli viditeľné iba interne, dotkli sa našich zamestnancov, časť z nás pracovala z domu. Pre prevádzkovateľov vozidiel, pevne veríme, boli tieto opatrenia viditeľné len minimálne,“ dodal Bódis.

SkyToll pripomína, že v roku 2020 úhrada elektronických diaľničných známok fungovala v stopercentnom režime počas celého roka. Spoločnosť je hrdá najmä na to, že aj v neštandardných podmienkach plní všetky parametre zmlúv s NDS, a to tak pre výber mýta, ako aj úhradu EDZ.

Nemuseli prepúšťať

Ako pripomína Bódis, vďaka schopnosti zabezpečiť elektronický výber mýta v maximálnej kvalite SkyToll nebola nútená znižovať počet zamestnancov vrátane skúsených odborníkov, čo je pri takej špecifickej službe, ako je výber mýta, veľmi dôležité.

Podľa Bódisa je ťažké hovoriť o očakávaniach od roku 2021. Ekonomické dopady politických rozhodnutí smerujúcich k spomaleniu šírenia vírusu COVID-19 sú ťažko predikovateľné na rok dopredu, keď nie je jasné, čo ľudí, firmy i štát čaká po vianočnom lockdowne.

„Za predpokladu, že sa ekonomike začne dariť viac, tak ako to bolo po skončení prvej vlny pandémie, oživí sa aj sektor dopravy, čo prispeje k optimistickejším očakávaniam aj v našej spoločnosti,“ konštatoval Bódis s tým, že primárnou povinnosťou SkyToll zostáva aj v budúcom roku poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta a služby výberu a evidencie úhrady diaľničných známok.

Viac k osobe: Anton Bódis
Firmy a inštitúcie: A.s.NDS Národná diaľničná spoločnosťSkyToll

Odporúčané