Nový minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant hnutia Sme rodina) je od prvých hodín takisto zaneprázdnený opatreniami proti zamedzeniu šíriacej sa pandémii a koronavírusu. Rozostavané diaľničné stavby podľa neho zatiaľ pokračujú naďalej, no úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Holicami a križovatkou Ketelec budú sprevádzkované pravdepodobne o mesiac neskôr oproti pôvodnému zámeru.
Minister v rozhovore pre nás povedal, že momentálne nevidí priestor na uvoľnenie opatrení v medzinárodnej osobnej doprave, očakáva, že budú musieť byť predĺžené v závislosti od vývoja situácie s počtom nakazených.
Odkedy bude zrušená bezplatná vlaková doprava pre študentov?
Na najbližšom zasadnutí vlády pripravíme také uznesenie.
Nie je také opatrenie potrebné prijať aj v prípade dôchodcov, kedže sú najzraniteľnejšou skupinou, čo sa týka nákazy koronavírusu?
Veľmi intenzívne sme o tom diskutovali, ale práve k dôchodcom, ktorí sú najcitlivejší, treba aj možno citlivejšie pristupovať. Nateraz sme sa v rámci vlády dohodli, že ich skôr poprosíme a vyzveme, aby sa zdržiavali doma.
Na základe železničnej prepravy máme detailné informácie o tom, či pokles cestovania nastane. V súčasnosti rádovo pätnásť percent celkovej prepravy tvoria študenti a dôchodcovia, to znamená tí, ktorých sa bezplatná preprava týka.
Ak tieto objemy neklesnú, tak budeme na najbližšej vláde rokovať aj o tom. Mojou úlohou je, aby som tento stav monitoroval a veríme, že táto výzva padne na úrodnú pôdu.
Sú opatrenia v železničnej doprave dostatočné, alebo sú ešte potrebné iné?
V nákladnej doprave prišlo k poklesu minimálne o tridsať percent objemu prepravy v súvislosti práve so zatvorením veľkých strategických podnikov (domáce automobilky prerušili prevádzku). Sme odkázaní na situáciu, ktorá nastala, objem prepravy objektívne klesol.
Vo vlakovej osobnej doprave sa množia útoky na sprievodcov, kedy cestujúci nerešpektujú povinnosť mať rúško. Verím, že práve našimi vyhláseniami, osvetou pomôžeme, aby cestujúci pochopili, že situácia je naozaj vážna.
Na niektorých cestujúcich by možno platili iné páky…
Aj tieto opatrenia nie sú reštriktívne, len pozastavujeme bezplatnú vlakovú dopravu pre študentov. Uvidíme, veríme, že tieto opatrenia prídu. Vlaky jazdia podľa sobotného grafikonu, ale pridali sme 21 vlakov v ranných a poobedňajších, alebo podvečerných časoch.
Nemôžeme jazdiť podľa sobotného grafikonu, keď vozíme ľudí do práce. Posilnili sme preto sobotný grafikon.
Čo ste už stihli za niekoľko dní na poste ministra urobiť v súvislosti s opatreniami proti šíreniu nákazy, prípadne čo ešte považujete za potrebné?
Úplne prvý krok smeroval k zasadnutiu krízového štábu na ministerstve dopravy (v pondelok), kde som bol veľmi detailne informovaný jednotlivými sekciami o tom, aké opatrenia prijali. V cestnej doprave aj v súčinnosti s ministerstvom vnútra sme prijali opatrenia, alebo rozhodnutia, že nebudeme pokutovať motoristov, napríklad, za neplatnú skúšku technickej kontroly.
Vzhľadom na to, že si ju nemajú kedy urobiť. Zatiaľ je to o dohode medzi ministerstvom vnútra a ministerstvom dopravy, ale pripravujeme aj úpravu príslušnej právnej normy, aby to bolo aj oficiálne. Pravdepodobne tento stav bude trvať dlhšie. A to nie sú to len „estekáčky“, príslušných technických noriem je oveľa viac, týka sa to aj nákladnej automobilovej dopravy.
Ako to vyzerá v tejto oblasti?
Ak spomínam nákladnú automobilovú dopravu, potrebujeme vyjsť jej v ústrety, lebo potrebujeme fungujúcu autodopravu. Postupne budeme otvárať príslušné úrady, aby sme mohli vydávať povolenia na prepravu a príslušné tachografové karty.
Všetko, čo súvisí s automobilovou prepravou a bolo zastavené, tak postupne budeme musieť otvárať tieto úrady tak, aby automobilová doprava fungovala.
Aká je situácia na stavbách diaľničných úsekov?
Máme signály, že stavby zatiaľ pokračujú, ale čo sa týka kolaudačných rozhodnutí v súvislosti s rýchlostnou cestou R7 (dva úseky mali sprevádzkovať pôvodne na prelome marca a apríla), ktorá by sa mala čoskoro otvárať, už vieme, že sa posunieme minimálne o mesiac, lebo sú pozastavené kolaudačné konania. Budeme to robiť po častiach a veríme, že to neprekročí jeden mesiac.
Ostatné stavby pokračujú ďalej?
Tam, kde výstavba bežala, tak pokračuje ďalej. Pokiaľ nám neskolabuje automobilová preprava, tam sú subdodávatelia, prepravné spoločnosti. Potrebujeme udržať tento segment funkčný.
Aká je situácia v leteckej a vodnej doprave, kde je medzinárodná osobná doprava tiež zakázaná?
S výnimkou repatriačných letov, ktoré majú skôr charalter humanitárnych letov. Prístavy sú zatvorené, lode môžu maximálne zakotviť, dotankovať, vykonať nevyhnutné servisné úpravy. Je to rovnaká situácia ako v Maďarsku, respektíve v Rakúsku.
Taxíky nemôžu prepravovať cestujúcich, s výnimkou tovaru, rozvozu jedál. Nezmeníte tento zákaz?
V tejto chvíli to absolútne rešpektujeme. Veľa sme o tom diskutovali aj v rámci ústredného krízového štábu, boli rôzne návrhy, napríklad, na plexisklá, bezkontaktné platby.
Na prvý pohľad to môže vyzerať, že je to riešiteľné, ale keď si uvedomíme, že aj v zadnej časti vozidla, ak tam bude pozitívne testovaný, tak ten priestor bude kontaminovaný. Takto by po každej jazde musel taxikár úplne vydezinfikovať auto, ako to však odsledujeme?
Nerozšíri sa čierny trh v tejto sfére ešte viac?
Čierny trh existuje. Môžem v tejto chvíli len apelovať na zdravý rozum. Prosím, neriskujme zdravie našich spoluobčanov.
Naozaj, obmedzme akúkoľvek prepravu, ak už ísť, tak mestskou hromadnou dopravou, kde je to riziko nižšie. Súhlasím, že taxíky sú v súčasnosti čistý čierny trh, prichádza k zneužívaniu taxikára. Taxislužby sú povolené len na prepravu tovaru.
Medzinárodná osobná doprava zo Slovenska je zakázaná od 13. marca predbežne do 27. marca. Aký vývoj očakávate?
V súčasnosti nevidím priestor na uvoľnenie týchto opatrení. Pravdepodobne rovnako ako školy, kultúrne podujatia, tak aj tieto opatrenia v doprave budú musieť byť predĺžené. Bude to závisieť od aktuálnej situácie v súvislosti s počtom nakazených.
Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu