Hoci dobudovanie križovatky D1 a D4 pri Bratislave si podľa odhadov vyžiada investíciu 132,6 milióna eur, reálne by mohla byť táto investícia o niekoľko miliónov eur lacnejšia. Tvrdí to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií vo svojom hodnotení s tým, že projekt má odľahčiť dopravu v úseku diaľnice, ktorým denne prejde 70-tisíc vozidiel.
K dostavbe sa štát zaviazal v zmluve s koncesionárom, ktorý stavia bratislavský obchvat. Analytici ÚHP tvrdia, že investičné náklady je možné znížiť o 6,3 milióna eur (5 percent), ak súčasťou projektu nebude rekonštrukcia strediska údržby vo Vajnoroch a znížia sa náklady na výmenu vozovky v križovatke Triblavina.
Investícia je nevyhnutná
Ponuky vo verejnom obstarávaní plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hodnotiť podľa kvalitatívnych kritérií. Cena bude mať váhu 49 percent, ostatné kritériá zohľadnia skúsenosti, trvanie výstavby a dopravné obmedzenia. Ponuky nižšie ako 50 percent predpokladanej hodnoty zákazky bude NDS považovať za mimoriadne nízke.
Dokončenie meškajúcich úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa opäť posúva
Podľa hodnotenia ÚHP je investícia do križovatky dopravne nevyhnutná. Štát má zároveň záväzok platiť koncesionárovi D4/R7 plnú platbu za dostupnosť, a to 55 miliónov eur ročne bez ohľadu na nemožnosť využiť obchvat pre chýbajúcu križovatku.
Môžu zvýšiť prínosy projektu
Kvalitatívne kritériá pri posudzovaní ponúk môžu podľa útvaru zvýšiť spoločenské prínosy projektu. Odporúča však pevne určiť vzťah medzi cenou a hodnotou kvalitatívnych kritérií, a to na základe ich spoločenského prínosu.
Pred ukončením verejného obstarávania navrhuje ÚHP aj preveriť primeranosť technického riešenia. „Ak nedôjde k významnému zdržaniu sprejazdnenia križovatky, odporúčame prispôsobiť riešenie častí stavby podľa výsledkov hodnotenia,“ dodáva vo svojom hodnotení ÚHP.