Nasadoprava.sk sa zaujímala, ako je možné, že vodič, ktorý sa nebráni porušovaniu či ignorovaniu pravidlám cestnej premávky a pravidelne prekračuje maximálnu povolenú rýchlosť, je naďalej držiteľom vodičského oprávnenia.
Svojou bezohľadnou jazdou pritom neohrozuje len seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Reč je napríklad o bezohľadnom šoférovi z Myjavy, ktorý na bežnej okreske prekročil rýchlosť o 87km/h.
„Tento rok je to už jeho piata bloková pokuta za prekročenie rýchlosti, „ informoval trenčiansky policajný hovorca Pavol Kudlička.
Ak máš peniaze, legislatíva na teba nestačí
Slovenská legislatíva je prikrátka na vodičov, ktorí opakovane porušujú pravidlá cestnej premávky, ale za svoj prečin riadne zaplatia v blokovom konaní. Maximálne výška pokuty za tento priestupok je 800 eur.
Príslušníci policajného zboru teda nie sú oprávnení odobrať vodičské oprávnenie ani šoférovi, ktorý sa opakovane a vedome dopúšťa prehreškov v cestnej premávke a ohrozuje všetkých okolo seba svojou bezohľadnou jazdou.
Foto: Šofér BMW sa rútil rýchlosťou 177 km/h, cestný pirát má v karte vodiča desiatky záznamov
Je to iba otázka peňazí. „Ak boli splnené podmienky § 84 ods. 1 zákona o priestupkoch, je to maximálna sankcia, akú možno vodičovi za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti uložiť,“ odpovedalo oddelenie komunikácie a prevencie Prezídium Policajného zboru (PPZ).
„Za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti zákonodarca neumožňuje vodičovi odobrať vodičské oprávnenie,“ dodalo oddelenie PPZ.
Počkáme si kým niekoho zabije?
Prípad 38-ročného vodiča na BMW z Myjavy, ktorý v roku 1999 získal vodičský preukaz a má na svojom konte už 56 priestupkov – väčšina za prekročenie rýchlosti, je skutočne alarmujúci. Od začiatku roka ho pritom v blokovom konaní riešili už 5 krát, vždy za prekročenie rýchlosti.
Je evidentné, že pre takéhoto cestného piráta je hrozba pokuty absolútne neúčinná a úplne bezpredmetná. Ministerstvo vnútra SR v plánovanej novele zákona o tomto sprísnení neuvažuje.
V takomto prípade, sa teda naskytá otázka, ako je postavený zákon o cestnej premávke na Slovensku a čo je jeho podstatou. Je to zabezpečovanie bezpečnosti na cestách alebo pravidelný príjem do štátnej pokladnice? Ako uviedlo tlačové oddelenie, Policajný zbor môže konať len v medziach zákona a má v tomto prípade zviazané ruky.
Systém na vyberanie pokút
Tým, že vznikla myšlienka zaviesť stacionárne zariadenia – radary v rizikových úsekoch a na miestach kde najčastejšie vodiči nedodržiavajú povolenú rýchlosť, bol vytvorený zákon o objektívnej zodpovednosti. Jeho podstatou už nie je skúmanie, kto vozidlo šoféroval a dopustil sa porušenia pravidiel cestnej premávky.
Sankcionovaný je teda v prvom rade majiteľ vozidla, ktorému je pokuta adresovaná. S prihliadnutím na zákon o objektívnej zodpovednosti, bolo z kategórie závažné porušenia cestnej premávky vyňaté aj prekročenie rýchlosti.
Keďže radary boli určené iba na meranie rýchlosti a prístroj nevie určiť, kto vozidlo šoféroval, automaticky by mu na základe ŠPZ systém určil majiteľa vozidla a vygeneroval rozhodnutie o sankcii. Z tohto dôvodu akékoľvek prekročenie rýchlosti vypadlo zo zoznamu závažných porušenia pravidiel závažným spôsobom.
Prejsť na červenú je väčší hriech ako prekročenie rýchlosti o 100km/h v obci
„V praxi to znamená, že ak vodič prekročí rýchlosť v obci aj o 100km/h, tak sa to nechápe ako závažné porušenie pravidiel cestnej premávky. A k tomuto adekvátne v sankčnom konaní, blokovo stanovili výšku pokuty 800 eur maximálne. Čo je úplná hlúposť, pretože tento systém nefunguje, keďže stacionárne radary nefungujú. Čiže nebol dôvod vyňať prekročenie rýchlosti z paragrafu 137 o porušení pravidiel závažným spôsobom. V súčasnosti sa síce objektívna zodpovednosť uplatňuje, ale podľa môjho názoru protizákonne a sporadicky,“ vysvetľuje Ján Bazovský, dopravný analytik.
Je prinajmenšom zvláštne, že ak vodič prejde na červenú, spácha závažné porušenie, ak takýchto priestupkov v priebehu roka spáchate viac, môže byť vodič sankcionovaný oveľa tvrdšie.
Ak vodič opakovane prekročí rýchlosť aj o 100km/h, dopustil sa priestupku, ktoré je riešené blokovou pokutou, teda podobne ako keď vodič nemá zapnutý pás alebo zapnuté svetlá na aute. „Zaplatíte pokutu, tým je to vybavené a môžete pokračovať tou istou jazdou a zasa zaplatíte pokutu,“ uviedol Bazovský.
V prípade tohto vodiča z okolia Myjavy ide o jednoduchý princíp. Šofér na mieste, kde ho zastavili policajti pretože sa dopustil dopravného deliktu prizná svoju vinu a je ochotný zaplatiť pokutu. Tým pádom je riešený len v skrátenom konaní na mieste a môže nerušene vo svojej jazde pokračovať.
Bazovský upozornil, že príslušníci Policajného zboru majú možnosť riešiť takéhoto notorického cestného recidivistu aj v správnom konaní. Avšak tento spôsob je administratívnejšie náročnejší a zdĺhavejší. Preto policajti preferujú jednoduchší spôsob sankcionovania takýchto vodičov a vyriešenia priestupku v blokovom konaní priamo na mieste.
S otázkami týkajúcimi sa zmeny legislatívy, sme sa obrátili aj na Ministerstvo vnútra SR. Článok budeme aktualizovať.