Kupujete auto zo zahraničia? Môže vás to vyjsť pekne draho! (tipy, poplatky, postupy)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dovezené auto zo zahraničia sa môže poriadne predražiť
Dovezené auto zo zahraničia sa môže poriadne predražiť Foto: Pixabay

V posledných rokoch majú Slováci oveľa väčší záujem o kúpu vozidla zo zahraničia. Jedným z dôvodov je aj nižšia obstarávacia cena auta, ale aj častokrát mylná predstava, že vozidlo spoza hraníc je lepšom stave, ako to, čo jazdí po slovenských cestách.

S dovozom vozidla na Slovensko sa však spája viacero poplatkov a administratívne úkony, ktoré môžu v konečnom dôsledku pôvodnú cenu vozidla výrazne predražiť.

Cenu môže navýšiť nie len povinnosť uhradiť DPH, ale aj poplatky spojené s evidenciou vozidla na Slovensku, povinnosť prejsť kontrolou originality, ale aj technická a emisná kontrola, ak je vozidlo staršie ako 4-roky. Pozrite si, čo všetko vás čaká a neminie.

Kedy a kde treba zaplatiť DPH za vozidlo?

V prípade, že ste kúpili a na Slovensko doviezli nové vozidlo zo zahraničia, ktoré má najazdené menej ako 6-tisíc kilometrov, alebo je maximálne 6 mesiacov staré, z iného členského štátu Európskej únie (EÚ) na Slovensko, budete zaň musieť zaplatiť DPH na Slovensku.

Ak ste sa rozhodli zakúpiť staršie vozidlo s viac najazdenými kilometrami, postup pri platení DPH je trochu iný. Ak ste vozidlo odkúpili od súkromnej osoby, povinnosť platiť daň nevzniká.

Toto však neplatí v prípade, ak ste si auto kúpili od právnickej osoby, teda napríklad z autobazáru. V takomto prípade, musíte DPH zaplatiť v krajine, kde ste si vozidlo obstarali.

Ak ste sa rozhodli kúpiť a doviezť si auto z mimo členskej krajiny EÚ, musí zaň na Slovensku zaplatiť nie len daň, ale aj clo.

Čo vás čaká a neminie?

Ak doveziete na Slovensko vozidlo zo zahraničia okrem už vyššie spomínaných nákladov, vás čakajú ďalšie úkony a poplatky.

Pri dovoze auta spoza hraníc Slovenska, je nevyhnutné preložiť všetky doklady od vozidla do slovenského jazyka. Najčastejšie preklad vykonávajú prekladateľské firmy, ktoré si za tento servis účtujú od 80 do 100 eur.

Táto povinnosť sa týka technického preukazu, potvrdenia o odhlásení vozidla, kúpno-predajnej zmluvy a technickej (STK) či emisnej kontroly (EK). Doklady musí preložiť vždy osoba, ktorá je vedená v oficiálnom zozname tlmočníkov.

Čo v prípade, ak kupujete staršie vozidlo?

Ak je auto staršie ako 4 roky, je povinnosťou nového majiteľa nechať urobiť na vozidle technickú aj emisnú kontrolu. Táto povinnosť platí, aj keď auto úspešne prešlo STK a EK v zahraničí, tesne pred predajom.

Tu musí majiteľ rátať s ďalšími poplatkami navyše. Vykonanie STK a EK sa pohybuje od 70 – 100 eur. Okrem týchto kontrol, ktoré vyhodnocujú technický stav vozidla je nevyhnutné, aby vozidlo prešlo aj kontrolou originality (KO). Cena sa taktiež pohybuje od 70 – 100 eur. K poplatkom je treba pripočítať aj recyklačný fond. Ten sa pohybuje vo výške od 24 do 33 eur.

V rámci prihlásenia vozidla zo zahraničia na slovenské značky musí majiteľ rátať aj s uhradením registračného poplatku, ktorého výška závisí od objemu (kubatúry) motora. Poplatky sa môžu pohybovať od 33 eur do 3900 eur. Všetko záleží od výkonu motora v kW. Pri výpočte registračného poplatku sa zohľadňuje samozrejme aj vek vozidla.

Výkon motora v kW

Sadzba poplatku v eurách

nad

do

80 vrátane

33

80

86 vrátane

90

86

92 vrátane

110

92

98 vrátane

150

98

104 vrátane

210

104

110 vrátane

260

110

121 vrátane

360

121

132 vrátane

530

132

143 vrátane

700

143

154 vrátane

870

154

165 vrátane

1 100

165

176 vrátane

1 250

176

202 vrátane

1 900

202

228 vrátane

2 300

228

254 vrátane

2 700

254

a viac

3 900

Kam treba ísť so všetkými dokladmi?

Ak máte preložené doklady od vozidla, vykonanú STK, EK a KO, majiteľ nového vozidla musí zájsť na príslušný Okresný úrad, na Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

Tam je nevyhnutné zaplatiť za poplatok a vypísanie si žiadosti o uznanie typového schválenia jednotlivo dovezeného vozidla . Za vybavenie tejto žiadosti do 30 dní vám bude na zaúčtovaných 100 eur.  V prípade urgentného vybavenia žiadosti, teda do 5 dní si motorista za službu zaplatí až 300 eur. Pracovníci príslušného odboru vystavia čistopis veľkého technického preukazu (časť II.).

Až následne s týmto čistopisom môžete ísť na Dopravný inšpektorát, aby vozidlo zapísali do evidencie. Tu musíte zároveň zaplatiť kolkom za registračnú daň: správny poplatok, ktorý sa vyráta na základe KW motora a roku výroby auta. Tu už musí byť vozidlo povinne zmluvne poistené. Následne Vám zašlú kuriérom malý techničák (časť I.)

Ak si však spočítame všetky poplatky, obstarávacia cena vozidla dovezeného zo zahraničia sa môže navýšiť aj o 400 či 500 eur. Treba samozrejme rátať aj s časom navyše, ktorý strávite na úradoch, staniciach kontroly či zháňaním firmy, ktorá sa prekladá oficiálne dokumenty.

Súvisiaci článok: Kúpa a dovoz ojazdeného auta zo zahranič ia: Na čo sa treba zamerať?

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať